به گزارش پارس به نقل از فارس، طی سالهای گذشته با افزایش روزافزون جمعیت و نیز تخریب هایی که درمنابع طبیعی خدادادی صورت گرفت باعث شد منابع تولید غذا روزبه روز محدودتر شود، انسان برای تامین نیازهای رو به فزونش به استفاده از انواع کودهای شیمیایی، هورمون ها و سموم روی آورد اگرچه در ابتدا رشد سریع محصولات کشاورزی و آبزی را سبب شد اما بعد از مدتی گرفتاری هایی برای بشری امروزی بوجود آورد.

باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی و فراورده های غذایی و محصولات آبزی طی سالهای گذشته باعث شیوع انواع بیماری های نوظهور شد.

افزایش بیماری سرطان، سقط جنین و انواع بیماری دیگر را برخی به سمی بودن محصولات غذایی نسبت می دهند.

عباسعلی مطلبی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به خبرنگار فارس گفت: افزایش سرطان در کشور بی ارتباط با مراحل تولید مواد غذایی در کشور نیست و به هر میزان مراحل تولید و فرآوری محصولات غذایی کنترل شود، میزان ابتلاء به برخی بیماری ها مانند سرطان در کشور کمتر خواهد شد.

اما غذا در فرهنگ دینی هم بسیار حایز اهمیت است، اکثر علما و عرفا در سلامت غذای خودشان نهایت دقت را داشتند تا در ارتباط معنوی با عالم غیب مشکلی ایجاد نشود.

و اگر امروزه ارتباط های معنوی نسبت به گذشته کمرنگ شده است شاید ریشه آنها را در سالم نبودن مواد غذایی هم بتوان جستجو کرد.

بشر امروزی بعد از این همه گرفتاریها دوباره تصمیم گرفته است به اصل خویش برگردد، تولید غذای سالم با استفاده از منابع طبیبعی، کنترل بیماری ها از طریق عوامل طبیعی، استفا از کود طبیعی به جای شیمیایی، استفاده از برخی گلها به عنوان حشره کش و غیره که به نوعی به اصل خویش که همان طبیعت است برگردد.

به قول مولانا:

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ بازجوید روزگار وصل خویش

ششمین جشنواره عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک و طبیعی به مدت یک هفته در بوستان گفت وگو برگزار شد.

در این جشنواره انواع میوه، خشکبار، عسل، موادغذایی، گیاهان دارویی با تخفیف ۱۰ درصد عرضه می شد.

گزارش پیش رو بررسی می کند، آیا صرفا برگزاری چنین نمایشگاه هایی و آن هم یکی دوبار در سال می تواند به تولید و ترویج این نوع محصولات کمک کند؟ و اصولا چگونه می توان تولید و مصرف محصولات سالم را در کشور توسعه داد.
با گشت و گذار در دو سالن جشنواره محصولات ارگانیک و طبیعی متوجه می شوم اکثر محصولات کشاورزی به صورت فله ای و بدون بسته بندی عرضه می شود و حتی سایر محصولات بسته بندی شده هم معمولا هیچ برند تجاری ندارند.

* نبودن برند

نبودن برند تجاری یکی از مشکلات عمده محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که محدودیتی در برابر تولید، عرضه تجاری، صادرات و نیز تبلیغ محصولات ایجاد می کند. طی سالهای گذشته بخش دولتی که باید به عنوان بخش حاکمیتی و نظارت بر اجرا عمل کند، افسار برندسازی را رها کرده و بخش خصوصی هر طور که خواسته، عمل کرده است. وجود انواع گواهی کننده های خارجی در کشور مانند شرکتهای آلمانی BCS، سرس، انجمن خاک انگلستان و بیوسان گواه نشانگر این موضوع است.

شرکتهای گواهی کننده سلامت محصولات کشاورزی در کشور به دلیل هزینه هایی که به عنوان حق العضو دریافت می کنند رغبت بیشتری برای این کار پیدا کرده اند و روز به روز بر تنوع آنها در کشور افزوده می شود اما در کنار آن بخش دولتی که باید سلامت محصولات و جامعه را در نظر بگیرد فعالیت های کمرنگ تری دارد.

در یکی از غرفه های این نمایشگاه که سیب زمینی عرضه می شود و به عنوان محصول سالم و طبیعی معرفی شده است از غرفه دار در مورد نحوه جلوگیری از آفات و بیماری ها در مزارع می پرسم.

این سیب زمین کار اردبیلی می گوید: از سمومی مانند پاراگوات و حشره کش پیتیرون استفاده می کنم، اما شرکتهای خصوصی محصول ایشان را به عنوان محصول سالم معرفی کرده اند.

طی سالهای گذشته خبرهای زیادی مبنی بر اینکه این گونه شرکتها به خاطر دریافت حق عضویت گواهی های بی مورد انجام می دهند وجود داشته و ضمن اینکه مراجع دولتی هم که یکی از آنها مؤسسه استاندارد است اقدام جدی در این زمینه نداشته است.

* کد ۱۶ رقمی محصولات کشاورزی وجود ندارد

اکثر محصولاتی که در این جشنواره عرضه شد کد ۱۶ رقمی نداشتند، سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد همه محصولات کشاورزی شناسنامه دار می شوند و با درج کد ۱۶ رقمی تمام مراحل از تولید تا مصرف قابل شناسایی و رصد خواهد بود.

* کشاورزان هزینه تولید محصول سالم را بالا می دانند

در یکی از غرفه ها که به گفته خودش خیار گلخانه ای گواهی شده عرضه می شود، تولید کننده محصول می گوید: ۱.۵ هکتار مزرعه خیار و نیم هکتار خیار گلخانه ای دارم که به روش طبیعی با آفات و بیماری های آن مقابله می کنم اما هزینه آن بالاست و قیمت تمام شده بیشتر می شود.

*کودکی که با مصرف محصول نا سالم به بیماری ناعلاج دچار شد

وی در پاسخ به اینکه با این وصف چرا اقدام به تولید می کنید، می گوید: من تاوان استفاده از محصولات سمی و ناسالم را داده ام یکی از نوه هایم به دلیل استفاده از این نوع محصولات به یک بیماری ویروسی ناعلاج دچار شده است، بنابراین به هر قیمتی خودم را موظف به تولید محصول سالم می دانم، اما از نظر اقتصادی برایم به صرفه نیست.

*قیمت و مکان های عرضه محصولات ارگانیک طبیعی همچنان نامشخص است

از دو سال پیش قرار شد قیمت و مکان های عرضه برای محصولات طبیعی مشخص شود، اما همچنان عرضه این محصولات محدود به یکی، دو بار در سال و در جشنواره هایی که بدین منظور برگزار است، می شود.

پیش از این قرار بود در میادین میوه و تره بار جایگاهی برای عرضه این محصولات مشخص و قیمت مصوبی هم وجود داشته باشد.

یک خانواده ۴ نفره پدر، مادر، خواهر و برادر از منطقه پیروزی تهران برای خرید محصولات ارگانیک و طبیعی به بوستان گفت وگو آمده اند، می گوید: قیمت میوه در این نمایشگاه بسیار بالاست، اما قیمت سیب زمینی و پیاز بسیار مناسب است. آنها از اینکه در سطح شهر مکان های عرضه این محصولات وجود ندارد گلایه دارند. آنها می گویند تنها به دلیل اینکه محصول سالم و طبیعی خریداری کنیم، این همه راه را برای خرید به اینجا آمده ایم.

* نبود نظارت

به دلیل نبودن مصوبه قیمت برای اینگونه محصولات قیمت ها در این نمایشگاه بسیار متنوع است، قیمت عسل ۳۸۰ گرمی ۲۷ هزار تومان عرضه می شود که بسیار بالا است، اما بر روی خود محصول نیز علایمی از نظر اینکه محصول ارگانیک و یا طبیعی است وجود ندارد. به نظر می رسد دولت قبل از هر چیز باید به ارزش استفاده از این گونه محصولات تأکید کند و قیمت های مصوبی هم در این زمینه ارائه کند تا خریداران دچار سردرگمی نشوند.

* نبود فرهنگ سازی

حدود یک درصد از کل محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا از نوع ارگانیک است و دولتها ارزش این نوع محصولات را برای مردم خود روشن کرده اند و در مقابل قیمت های چند برابری را نیز برای آن اعلام می کنند تا هم خریداران توجیه شوند و هم اینکه این گونه تولید برای کشاورزان به صرفه باشد، اما در کشور ما به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و نبودن مرز مشخص بین محصولات طبیعی، سالم و ارگانیک که هر کدام تعریف جداگانه ای دارد قیمت ها هم برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان ناراضی کننده است.

در قانون بهره وری کشاورزی هم که به اختصاص برنامه های کشاورزی در صدا و سیما تأکید شده است، همچنان برنامه های صدا و سیما کلیشه ای و خیلی کوتاه در بخش کشاورزی است.

لازم است دولت از طریق رسانه ها و برگزاری مکرر چنین جشنواره هایی به ارزش استفاده از محصولات ارگانیک یادآور شود و برند و کد ۱۶ رقمی مشخصی برای آنها تعیین و برای آنها نظارت داشته باشد و نیز مکان های عرضه با قیمت مصوب تعریف کند.

در چنین شرایطی مردم برای استفاده از این گونه محصولات اشتیاق بیشتری پیدا کرده و تولید کنندگان نیز به دلیل به صرفه بودن از تولید خود راضی می شوند.