به گزارش پارس ، حجت الاسلام والمسلمین موسویان در حاشیه برگزاری نشست تأمین مالی پروژه های مسکن، راه و ساختمان در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا انتشار اوراق رهنی، اشکال شرعی دارد یا خیر، گفت: شکل گیری اسناد خزانه اسلامی تحت این عنوان در صورتی که نرخ ها تکلیفی نباشند، شرعی است.

وی افزود: بانک مرکزی باید در جریان انتشار این اوراق نرخ های بازار را مدنظر قرار دهد.

عضو کمیته فقهی بازار سرمایه با بیان اینکه مقدمات و آیین نامه انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی در قانون بودجه تصویب شده است، گفت: نرخ ها باید برمبنای بازار بوده و بحث اسناد خزانه به صورت متعارف در دنیا نیز وجود دارد.

حجت الاسلام موسویان در پاسخ به این سؤال که آیا فروش رهن یا بدهی به لحاظ شرعی امکانپذیر است یا خیر، تأکید کرد: سند بدهی با قطع نظر از اینکه پشتوانه سند دین واقعی وجود دارد، خرید و فروشش رایج است که براساس معامله واقعی انجام می شود و بر مبنای فعالیت اقتصادی واقعی به وجود می آید.

وی ادامه داد: در کمیته فقهی بانک مرکزی روی اسناد خزانه اسلامی بررسی هایی انجام گرفت و دولت روی بدهی های مسجل به پیمانکاران یا سایر دارایی ها می تواند برای طرح ها و پروژه های عمرانی اسناد خزانه منتشر کند.

حجت الاسلام موسویان خاطرنشان کرد: با این بازنگری قرار شد در برنامه بودجه این مجوز به دولت داده شود چرا که به تأیید شورای نگهبان رسیده و جنبه قانونی و شرعی به خود گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت، بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار با همکاری یکدیگر می توانند از این ابزار جدید استفاده کرده و از جهت دهی سرمایه ها به سوی فعالیت های اقتصادی موثر بهره مند شوند.