به گزارش پارس به نقل از فارس، عباس معمارنژاد رئیس کل سابق گمرک جمهوری اسلامی ایران در مراسم تودیع و معارفه اظهار داشت: گمرک یک سازمان عملیاتی است که بدون نگاه استراتژیک نمی توان آن را مدیریت کرد، بنابراین اولین اقدامی که در گمرک انجام دادم، عملیاتی کردن گمرک با رویکرد استراتژیک بود.

وی افزود: طرح جامع گمرک نوین را نیز با همین رویکرد پایه گذاری کردیم که در چهار حوزه فرایند، فناوری، ساخت و ساختمان و ذینفعان به دنبال تحول و نوسازی بودیم.

معمارنژاد تصریح کرد: نقشه راه گمرک براساس تجارب موفق جهانی و توصیه های سازمان جهانی گمرک مشتمل بر ۳۵ پروژه با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی طراحی شد که در آینده نزدیک امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد.

وی افزود: هدف از اجرای طرح گمرک نوین قرار گرفتن ایران در شاخص تجارت فرامرزی بین رتبه ۱۰۰ تا ۱۱۰ است و همچنین با انجام این کار صرفه جویی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلاری در سال از باب مستندات و تشریفات گمرکی اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در گمرک طی سال های اخیر گفت: ایجاد سامانه هوشمند ورود و خروج کالا، راه اندازی سامانه مجوزهای الکترونیکی، راه اندازی سامانه هوشمند ترانزیت، اتصال به سامانه کارت بازرگانی، بسته اجرایی حمایت از تولید و تدوین شیوه نامه های مختلف از جمله این اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالبات معوق گمرک حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این مطالبات از سال های گذشته و حتی قبل از انقلاب اسلامی ایجاد شده و بیشتر ناشی از کارت های بازرگانی یکبار مصرف است.

معمارنژاد با بیان اینکه بودجه گمرک در سال ۸۹، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: در حال حاضر این بودجه به ۴۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.