به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین زمان انتظار برای تامین یک واحد مسکونی ۷۵متری در سال ۸۴ حدود ۱۰۸ سال بوده است که این عدد در سال ۸۵ به بیش از ۱۱۰ سال افزایش یافت.

این وضعیت از نسبت قیمت مسکن بر درآمد محاسبه می شود و حداقل قیمت مسکن نسبت به درآمد سالانه دهک های مختلف طول دوره انتظار برای خرید مسکن در هر دهک را مشخص می کند. با این حساب زمان انتظار برای خانه دار شدن با پس انداز، برای دهک اول ۱۲۰ سال به دست می آید.

همچنین بیگدلی یک کارشناس مسکن نیز در این باره گفت: دهک های درآمدی ۶ به بالا در ایران برای صاحب خانه شدن باید بیش از ۱۰ سال پس انداز کنند. پس اگر پایه حقوق و دستمزد سال جاری را برابر مصوبه وزارت کار مبلغ ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان در نظر بگیریم، متوجه می شویم که این افراد برای خرید یک واحد مسکونی ۷۰ متری با متوسط قیمت ۴۰۰ میلیون تومان حداقل باید ۴۵ سال پس انداز کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این روزها درآمد خانوارها به طور قابل ملاحظه ای کاهش و متوسط قیمت مسکن در تهران به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، به خوبی می توان این موضوع را درک کرد که دوره انتظار خرید یک واحد مسکونی هر سال طولانی تر می شود.

قیمت های پیشنهادی ستون نبض بازار در هر محله ممکن است به ضعیف ترین یا با کیفیت ترین واحد مسکونی مربوط باشد، البته درجه کیفیت محله هم بر این امر تاثیر بسزایی دارد.