پارس: طبق آخرین گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۵ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۶هزار و ۹۵۹دستگاه خودروی سواری به ایران وارد شده است.

به گزارش پارس ، درحالی که گرانی ارز و دلار باعث کاهش چشمگیر واردات بسیاری از کالاها شده است که واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها کاهش نداشته است بلکه از نظر تعداد ۸.۱۴ و از نظر ارزش نیز در حدود ۳درصد رشد داشته است.

همچنین با وجود گران تر شدن دلار و محاسبه قیمت خودروهای وارداتی با ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع، میانگین قیمت هر دستگاه خودروی وارداتی در ۵ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۴.۶۶درصد کاهش یافته است. طبق آمار گمرک، میانگین هر دستگاه خودروی وارداتی از فروردین تا آخر مرداد ماه ۹۲،۲۰هزار و ۷۲۱ دلار بوده است.

لازم به ذکر است که امارات، چین و کره سه کشوری هستند که بیشترین خودروهای وارداتی از آنها وارد شده است.

 

گران ترین ها و ارزان ترین ها
دیگر مانند سابق نام مازراتی و پورشه یا حتی مرسدس بنز آلمانی در بین گران ترین خودروهای وارداتی دیده نمی شود؛ چرا که تحریم ها و فشار لابی های صهیونیستی کاری کرد که این کمپانی های بزرگ بساط خود را از ایران جمع کنند و برود. این در حالی بود که مازراتی و پورشه آینده روشنی را برای خود در ایران تصورکرده بودند و حتی قرار بود با رایزنی های انجام شده، حضور رسمی لامبورگینی در ایران فراهم شود.

همچنین مانند گذشته های نه چندان دور، خودروهای ۱۰۰هزار دلاری و ۲۰۰هزار دلاری زیادی در این فهرست خودنمایی نمی کنند. طبق گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، گران ترین خودروی وارداتی مرداد ماه، یک دستگاه بی ام و X۵m است که از امارات وارد ایران شده و مقصد گمرکی آن نیز، معاونت ترانزیت تهران بوده است.

در مرداد ماه، بی ام و های آلمانی گران ترین خودروهای وارداتی به ایران را تشکیل می دهند. حدود ۱۰دستگاه بی ام و ۶۵۰i، از امارات به مقصد ایران صادر شده است که ارزش همگی آنها بین ۹۵ تا ۹۸هزار دلار است. نکته قابل توجه این است که گرچه قرار بود به خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰سی سی ارز مبادلاتی تعلق نگیرد که در این فهرست نام بسیاری از خودروهای بالاتر از این ظرفیت که با استفاده از ارز مبادلاتی وارد شده اند به چشم می خورد!

 

خودروهای چینی نیز ارزان قیمت ترین خودروهای وارداتی به ایران هستند. MG و جیلی های چینی ارزان قیمت ترین های فهرست مرداد ماه هستند. در مجموع ۱۶۹دستگاه خودروی ام جی از چین وارد شده است. ارزان قیمت ترین ام جی تنها ۸هزار و ۷۰۰دلار قیمت دارد. جیلی های وارد شده نیز قیمتی بین ۸هزار تا ۱۰هزار دلار دارند. این در حالیست که قیمت هر دستگاه جیلی در بازار ایران بسته به نوع مدل از ۶۰ تا ۷۰میلیون تومان برآورد شده است. هیوندای آی۲۰ و سمند سورن، از دیگر خودروهای وارداتی هستند که قیمتشان تنها ۱۰هزار دلار برآورد شده است. لازم به ذکر است که هر دستگاه هیوندای آی ۲۰ نزدیک به ۹۰میلیون تومان فروخته می شود. همچنین هیوندا اکسنت ۱۳هزار دلاری و النترای ۱۵هزار دلاری از دیگر ارزان قیمت های این فهرست هستند.

 

ورود آبت بیتل و بازگشت هوندا
با رفتن پورشه از ایران جا برای ورود یک آلمانی دیگر بازتر شده است. خودروی آبت بیتل، ساخت کارخانه فولکس واگن از خودروهایی است که مجوز حضور در ایران را دریافت کرده است. در مرداد ماه اولین سری از این خودروهای به کشور وارد شده است. در مردادماه در مجموع ۳۶۴دستگاه خودروی هوندا وارد کشور شده است. سیویک و آکورد تنها مدل هایی از هوندا هستند که به ایران وارد شده اند.

قیمت هونداهای وارداتی از ۲۰هزار دلار آغاز و تا ۳۱هزار دلار نیز می رسد.

از این پس باید شاهد رفت و آمد آبت بیتل آلمانی نیز باشیم. ۳۹دستگاه این خودرو که ساخت فولکس واگن است در مرداد ماه برای اولین بار به ایران وارد شد. ارزش دلاری این خودروها از ۲۳ تا ۲۵هزار دلار متفاوت است. بنابر این انتظار می رود حداقل قیمت این خودروی کوچک درحدود ۸۰میلیون تومان باشد. (طبق فرمول قیمت گذاری خودروهای وارداتی)