به گزارش پارس به نقل از تسنیم، غلامحسین حسینی نیا, معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه امروز (یکشنبه ۱۰ شهریورماه) در نشست خبری هفته تعاون در خصوص وضعیت تغییرات هیئت مدیره و دبیر کل اتاق تعاون با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نقش موثری در تعاون دارد، اظهار داشت: یکی از رویکردهای اساسی برای مقابله با شرایط تحریم ها اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کرده اند.

وی در بیان ارکان اقتصاد مقاومتی افزود: کارآفرینی، ایجاد شغل مولد و پایدار، استفاده از نیروی کار، اصلاح الگوی مصرف، حرکت به سمت مصرف بهینه، فعال سازی واحدهای کوچک، کاهش وابستگی به نفت و استفاده از زمان از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است.

حسینی نیا با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی سختی کشیدن نیست بیان کرد: شکوفایی و رفع مشکلات موجود برای معیشت پایدار و رو به رشد مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی تولید بیشتر و هزینه کمتر است بیان کرد: تا کنون ۲۰۰ هزار واحد تعاونی در کشور به ثبت رسیده است که نشان دهنده اعتماد مردم به تعاونی ها و موفقیت کمی بخش تعاون است.

* انتخاب دبیر کل جدید اتاق تعاون در روزهای آینده

وی درباره تغییر و تحولات اتاق تعاون اظهار داشت: صورت جلسه جدیداتاق تمام مراحل قانونی رعایت شده است و در حال حاضر دبیر فعلی مشغول فعالیت است اما و به زودی دبیر کل تعیین می شود.

حسینی نیا با اشاره به اینکه ۷ هزار میلیارد به ۸۵۰ تعاونی از محل صندوق توسعه ملی به تعاونی تعلق می گیرد بیان کرد: طبق قانون باید ۳۰ درصد از درآمدهای ناشی از واگذاری های دولت به این بخش تعلق گیرد که در مجموع ۵۵ هزار میلیارد ریال می شود. که اکنون کمتر از یک درصد به این بخش اختصاص یافته است.

وی همچنین در خصوص اعتبارات صندوق توسعه تعاون برای بخش تعاون تصریح کرد: ۱۲ هزار میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته شده که شرط آن پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد تعاونی ها بود و در این راستا ۲ هزار تعاونی معرفی شده که ۸۵۰ تعاونی به تایید رسیده و به بانک عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند. که در مجموع ۷ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است.

به گفته معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بخش جایگاه فرابخشی دارد و بسیاری از دستگاه ها باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند و معاونت تعاون و وزارتخانه حالت دبیرخانه ای برای بخش تعاون دارد و در عمل تعاونی ها مسئول کار هستند.

حسینی نیا معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اجرای دقیق قانون فارغ از هر گونه حاشیه و جنجال خواسته وزیر و بخش تعاون است و تجربه نشان می دهد قانون باید به درستی اجرا شود و از این طریق نیز همه باید در این باره اقناع شوند.

وی افزود: بهترین کار این است که به صورت قانونی کار انجام شود و تغییر هیئت مدیره اتاق تعاون یک بحث داخلی بوده که طی تشریفات قانونی باید انجام شود و وزارتخانه در آن دخالتی ندارد.

معاون تعاون وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتخاب دبیر کل اتاق تعاون نیز باید طبق دستورالعمل و نظارت انجمن نظارت و تعاون، انجام شود گفت: طبق ماده ۳۸ ویژگی هایی برای انتخاب دبیر کل در نظر گرفته شده است که این انجمن تایید خواهد کرد.

حسینی نیا ادامه داد: صورتجلسه تغییرات اتاق تعاون به وزارتخانه ارسال شد که از ۷ نفر اعضاء هیئت مدیره ۶ نفر آن را امضاء کرده و یک نفر اعتراض داشت. که تشریفات قانونی انجام نشده بود و مجددا طی انجام تشریفات قانونی صورتجلسه تغییرات مجدد به وزارتخانه ارسال شد. که مورد تایید وزارتخانه است.

وی از تعیین دبیرکل جدید اتاق تعاون در روزهای آینده خبر داد و گت: این موضوع با رعایت ضوابط توسط انجمن نظارت انجام خواهد شد و به اتاق ابلاغ می شود.

حسینی نیا در پاسخ به این سوال که اجرای سند توسعه تعاون به چه صورت اجرا می شود؟ بیان داشت: در اجرای این سند همه مباحث بخش تعاون پیش بینی شده و در صورتی که بخواهیم به سهم ۲۵ درصدی این بخش برسیم باید ۴۰ درصد سرمایه گذاری ها در قالب تعاونی انجام شود و اکنون با راهی که رفتیم رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تا پایان برنامه پنجم ممکن نیست.

وی تأکید کرد: باید سند تعاون مبنای بودجه ریزی قرار گیرد که سال گذشته این اتفاق رخ نداد و به آن توجه نشد و حتی ردیف بودجه این بخش حذف شد که امیدواریم در اصلاحیه بودجه مجدداً تأمین اعتبار شود.