به گزارش پارس به نقل از فارس، اوپک در گزارشی با نام « گزارش آماری سالانه اوپک» برای سال ۲۰۱۳، میزان ذخایر نفتی اثبات شده ایران در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۱۵۷.۳۰۰ میلیون بشکه و در سال پیش از آن ۱۵۴.۵۸۰ میلیون بشکه برآورد شده است. این ذخایر در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن ۱.۸ درصد رشد داشته است.

از این لحاظ ایران رتبه دوم ذخایر نفتی اثبات شده در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. عربستان با ذخایر ۲۶۵.۸۵۰ میلیون بشکه ای در جایگاه اول قرار دارد. پس از ایران، عراق، کویت، امارات، قطر، عمان و سوریه به ترتیب در جایگاه سوم تا هشتم قرار دارند.

ذخایر نفتی اثبات شده عربستان در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن ۰.۲ درصد رشد داشته است، همچنین ذخایر نفتی قطر، در سال گذشته میلادی ۲۵.۲۴۴ میلیون دلار برآورد شده است و کاهش ۰.۵ درصدی را نشان می دهد. ذخایر نفتی اثبات شده این کشور در سال ۲۰۱۱ برابر با ۲۵.۳۸۲ میلیون دلار تخمین زده شده است.

بر اساس این گزارش، ونزوئلا با دارا بودن ۲۹۷.۷۳۵ میلیون بشکه ذخایر نفتی اثبات شده، رتبه نخست از این لحاظ را در میان ۴۰ کشور مورد بررسی این گزارش به خود اختصاص داده است. عربستان با ۲۶۵.۸۵۰، ایران با ۱۵۷.۳۰۰، عراق با ۱۴۰.۳۰۰، کویت با ۱۰۱.۵۰۰، امارات با ۹۷.۸۰۰، روسیه با ۷۷.۴۰۳، لیبی با ۴۸.۴۷۲، نیجریه با ۳۷.۱۳۹ و قطر ۲۵.۲۴۴ میلیون بشکه در رتبه های دوم تا دهم از این لحاظ در جهان قرار گرفته اند.

اوپک ذخایر نفتی اثبات شده آمریکا را در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بدون تغییر ۲۳.۲۶۷ میلیون بشکه برآورد کرده است.

این گزارش، ذخایر نفتی اثبات شده در جهان در سال ۲۰۱۲ را بالغ بر ۱.۴۷۸.۲۱۱ میلیون بشکه تخمین زده که نسبت به سال گذشته ۰.۹ درصد افزایش یافته است. ذخایر نفتی اثبات شده در جهان در سال ۲۰۱۱ حدود ۱.۴۶۵.۵۵۶ میلیون بشکه برآورد شده است.