به گزارش پارس ، مجتبی شادلو در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: ارقام مختلف گلابی در مناطق سردسیری کشور تولید می شود که برداشت آن بعضا تا اواخر اسفند ماه نیز ادامه خواهد داشت، در حال حاضر برداشت گلابی بیروتی آغاز شده است و دیگر ارقام مانند شامیوه، اسپادانا، درگزی و… نیز تا زمستان ادامه دارد.

وی افزود: در سال های گذشته تولید گلابی به دلیل وجود بیماری هایی مانند آتشک متوقف شده بود که آبیاری قطره ای و محدودیت در آبیاری می تواند در جلوگیری از رشد این بیماری و قارچ های دیگر موثر باشد.

گلابی از کیلویی ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان

مدیرعامل اتحادیه باغداران گفت: قیمت هر کیلوگرم گلابی در میادین تره بار و بازار عمده فروشی ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است که میانگین آن حدود ۲۸۰۰ تومان می شود اما با توجه به خطرات و بیماری هایی که این محصول را تهدید کرده و برای باغداران هزینه های جانبی را به وجود می آورند چندان گران به نظر نمی رسد.

به گفته شادلو متوسط عملکرد گلابی در واحد سطح ۱۰ تا ۱۲ تن در هر هکتار است که در شرایط ایده آل می تواند محصول اقتصادی برای تولیدکنندگان باشد چرا که در آن صورت قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم گلابی حدود ۱۵۰۰ تومان است اما در شرایط نامساعد این مقدار تنها برای برداشت آن از باغات صرف می شود و قیمت تمام شده به چند برابر افزایش می یابد.