به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت چیان با تشریح ماموریت های وزارت نیرو در دولت یازهم گفت: خدمات وزارت نیرو از مهم ترین خدمات زیرساختی و حیاتی است و تاثیرات و نتایج آن در کلیه بخش ها از جمله کشاورزی، مسکن و شهرسازی، صنعت و تجارت، حمل و نقل، بهداشت، بانکداری، امنیت انتظامی و محیط زیست کاملا مشهود و بسیار تعیین کننده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: ماموریت وزارت نیرو تامین آب، برق و خدمات فاضلاب در سراسر کشور به صورت مطمئن و اقتصادی است. صنعت آب و برق با انجام این ماموریت نقش تعیین کننده ای در زمینه توسعه پایدار ملی و بهبود مداوم کیفیت و رفاه زندگی شهروندان ایفا می نماید.

چیت چیان مهم ترین تنگناهایی که فعالیت های صنعت آب و برق را دچار چالش می کند را محدودیت منابع آب و محدودیت منابع مالی دانست و گفت: منابع آب کشور محدود است و ایران جزو کشورهای دارای تنش آبی محسوب می شود. آنچه که اثرات محدودیت منابع آب را تشدید و بحرانی می کند عبارتند از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت سفره های آب زیرزمینی می شود و مصرف بی رویه آب به ویژه در بخش های کشاورزی و شرب.

وی ادامه داد: همچنین ورود انواع آلاینده ها به منابع آب و غیرقابل مصرف شدن بخشی از منابع آب به دلیل افت کیفیت، مدیریت محلی منابع آب بدون توجه به الزامات مدیریت یکپارچه منابع آب و توسعه پایدار، عدم اختصاص منابع لازم برای بهره برداری و نگهداری تاسیسات نیز از دیگر تنگناهای این بخش تلقی می شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: علاوه بر موارد فوق، رشد جمعیت، توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه جامعه به طور طبیعی فشار بر منابع آب را به دنبال دارد. مهمترین راهبردهای جلوگیری از بروز بحران منابع آب عبارتند از اصلاح نظام قیمت گذاری آب و کاهش شکاف بین قیمت فروش آب و هزینه تمام شده که بیشترین تأثیر را در مدیریت مصرف آب خواهد داشت.

چیت چیان خاطر نشان کرد: کنترل ورود فاضلاب خام به محیط های پذیرنده در کلیه بخش ها اعم از کشاورزی، صنعت و مراکز جمعیتی، مدیریت تقاضای آب به ویژه در بخش های کشاورزی و شرب، مدیریت حوضه ای منابع آب، اولویت اجرای طرح های منابع آب مشترک و تغییر روند کاهش آب در تالاب ها و دریاچه ها و اقدام در جهت احیای آنها نیز جزو برنامه های مهم وزارت نیرو در دوران جدید فعالیت است.

وی اظهار داشت: دومین تنگنایی که تداوم فعالیت هر دو بخش آب و برق را دچار مشکل نموده محدودیت منابع مالی است. اصلی ترین علت بروز این مشکل فاصله معنادار بین قیمت فروش خدمات و هزینه تمام شده آن است. هر چند بخش آب از منابع عمومی بودجه استفاده می کند، لکن روند اختصاص بودجه از سوئی و افزایش هزینه ها در نتیجه تورم از سوی دیگر، شکاف بین منابع و مصارف را بیشتر نموده و اکنون هر دو بخش با زیان ها و بدهی های انباشته عظیمی مواجه هستند.

وزیر نیرو افزود: حل مشکل محدودیت منابع مالی در بخش آب به سهولت و دسترسی بخش برق نیست. در حال حاضر نه تنها در کشورهای در حال توسعه، بلکه حتی در کشورهای صنعتی دولت ها به دلائل زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی منابع مالی قابل توجهی را در بخش آب هزینه می کنند.

چیت چیان بیان داشت: بدون تردید اصلاح قیمت فروش آب و خدمات دفع فاضلاب مهم ترین اقدام در ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه های بخش آب خواهد بود، لکن انجام اقدامات دیگری در کنار آن ضروری است. از جمله راهبردهائی که در رفع این مشکل تاثیر اساسی دارد افزایش سهم بخش های آب و آبفا از اعتبارات عمومی و مدیریت ملی آب و اولویت بندی اجرای طرح های بخش آب و آبفا به لحاظ تامین و تخصیص اعتبار مکفی به طرح های دارای اولویت است. در کنار موارد مطرح شده، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در اجرا و بهره برداری طرح های آب و آبفا نیز مطرح است.