به گزارش پارس ، مرتضی دلخوش در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که انتخاب کادر اقتصادی در دولت کنونی چشم انداز مثبتی را نسبت به آینده بازار نشان می دهد، اظهار کرد: سیاست باز اقتصادی در پیش گرفته شده امید به بهبود در بخش بورس را تقویت می کند، همان طور که تاکنون در ثبات بازار سکه و ارز به عنوان مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سفته بازی در چند سال اخیر بی تاثیر نبوده است.

اطلاعات بورس شفاف نیست

وی مهم ترین اولویت بازار سرمایه را شفاف سازی اطلاعات عنوان کرد و افزود: امروزه به هیچ عنوان اطلاعات شفافی در بورس وجود ندارد از این رو ذینفعان، صاحبان سهام و خریداران نمی توانند به درستی از اطلاعات استفاده کرده و تصمیم مناسبی بگیرند.

دلخوش موفقیت بورس را در گرو وجود رانت اطلاعاتی و اطلاعات منحصر به فرد دانست و گفت: این در حالی است که اکنون چنین اطلاعاتی وجود ندارد. از این رو تیم اقتصادی باید با شناسایی موانع، در مدیریت بورس تغییر و تحول ایجاد کند.

رشد شاخص در جایی متوقف می شود

این استاد دانشگاه با اشاره به این که رشد شاخص در جایی متوقف می شود و به احتمال زیاد بورس به تعادل خواهد رسید، بیان کرد: اگر اطلاعات شفافی وجود داشت آنگاه با مشخص شدن ماهیت واقعی شرکت های بورسی دیگر برای رشد صعودی شاخص بورس توجیحی وجود ندارد.

وی با بیان این که هنگامی شاخص بورس رشد واقعی خواهد داشت که شاخص های اقتصادی رشد داشته باشند، عنوان کرد: پس چگونه ممکن است شاخص های کلان اقتصادی دچار رشد منفی باشند اما ما مدعی شویم که بورس تهران یکی از پربازده ترین بورس های دنیاست از این رو نباید نقش سفته بازی ها در این میان نادیده گرفته شود.

دلخوش اضافه کرد: در حالی که اطلاعات خروجی شرکت ها شفاف نیست سازمان بورس برای تاکید بر مثبت بودن شاخص گزارش های ارائه شده را تایید می کند.

سهام عدالت تعیین تکلیف شود

این کارشناس بازار سرمایه از لازمه های بازار سرمایه را توسعه حجم معاملات دانست و گفت: برای رشد معاملات اجرای اصل ۴۴ ضروری است به طوری که هرچقدر سهام شرکت های دولتی بیشتر واگذار شده و به بورس وارد شوند حجم معاملات نیز افزایش و به تبع آن خرید و فروش نیز رشد می کند که در این میان از مهم ترین مباحث تعیین تکلیف سهام عدالت خواهد بود.

وی با تاکید بر این که دولت باید برای رونق بورس نقدینگی را از بازار سکه و دلار به سمت بازار های مالی هدایت کند، اظهار کرد: در این میان مدیران بازار بورس نیز باید با نظارت کافی بر اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ها به گونه ای عمل کند که اگر شرکتی تعدیل مثبتی نداشت با تظاهر به وجود آن موجبات بروز حباب در بازار سرمایه و شاخص بورس فراهم نشود.

سرمایه خوابیده در بانک ها به بازار سرمایه بیایند

دلخوش با اشاره به این که اگر تیم سیاسی و اقتصادی بتوانند با هماهنگی یکدیگر ضمن حفظ منابع مالی در تعامل با جوامع بین المللی تا حدودی از تحریم ها بکاهند رونق نسبی به اقتصاد باز می گردد، ادامه داد: بی تردید برقراری ثبات در اقتصاد از مهم ترین نیازهای کنونی کشور است که نباید با حرکت شتابزده از آن باز ماند چرا که بسیاری از اقدامات لازم در اقتصاد در گروی ثبات آن خواهد بود.

او با بیان این که در صورتی که ثبات و آرامش به اقتصاد کشور باز گردد آنگاه دولت می تواند به مرور به نسبتی کارشناسی شده به کاهش سود بانکی اقدام کند، گفت: در نتیجه ی این امر بخش زیادی از پول و سرمایه بلااستفاده مانده در بانک ها خارج شده و می توان آن را در تولید و یا به دور از سفته بازی ها در بورس سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: دولت می تواند بخشی از سرمایه ی بانک ها را در اختیار صندوق های سرمایه گذاری قرار داده و با کنترل و ممانعت از ورود آنها به سفته بازی مکانی را برای تامین مالی بخش تولید و یا بازار های سرمایه ایجاد کنند.

قوانین کنونی پاسخگوست

دلخوش هم چنین در مورد لزوم تغییر در قوانین و مقررات حاکم بر بورس اظهار کرد: به نظر نمی رسد قوانینی که در حال حاضر وجود دارند نقص و یا کمبودی داشته باشد اما مساله این است که حتی برای معاملات عادی نیز به طور کامل و صحیح نیز اجرایی نمی شود.

او اضافه کرد: بازشدن قوانین و اطلاع رسانی آن به مردم بسیار مهم است از این رو قوانین موجود پاسخ گو است و اگر به درستی اجرا شوند دیگر نیازی به اصلاح و یا تدوین مفاد جدید وجود ندارد.

بخش های وابسته به مزیت های اقتصادی مغفول مانده اند

این کارشناس اقتصاد در ادامه با اشاره به ظرفیت های بلااستفاده در بازار سرمایه توضیح داد: بخش هایی که وابسته به مزیت های اقتصادی هستند دراین بازار مورد توجه قرار نگرفته و مغفول باقی مانده اند.

دلخوش خاطر نشان کرد: اگر چه مدتی است که سهام شرکت های صادراتی در بورس مطرح و تقویت شده اند اما لازم است در کنار آنها شرکت های پایین دستی از جمله شرکت های صنایع دستی و یا کشاورزی نیز در بورس وارد شده و از این طریق تامین منابع شوند، نه بانک هایی که در شرایط فعلی مزیت و کارآیی مثبتی برای اقتصاد کشور ندارند.