به گزارش پارس به نقل از فارس، طی یک ماه گذشته قیمت مرغ به دلیل کمبود نهاده های خوراک طیور و بالا رفتن قیمت آن در بازار، ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

افزایش قیمت خوراک طیور به این دلیل بود که از ۵ ماه گذشته محموله های کشتی حاوی خوراک طیور که گفته می شد ۲۶ فروند کشتی است، وارد کشور شده بود، اما به دلیل عدم تخصیص ارز از بنادر ترخیص نمی شد.

طی چند روز گذشته ۲ محموله کشتی خوراک طیور با تخصیص ارز ۲۴۷۷ تومان ترخیص شد و قیمت نهاده های مرغداری را تا ۳۰ درصد کاهش داد، کاهش نرخ خوراک طیور موجب کاهش مقطعی قیمت مرغ در بازار طی دو روز اخیر شد و تا کیلویی ۶۲۰۰ تومان در بازار تهران کاهش داد، اما این کاهش قیمت دوامی نیاورد و طی دیروز و امروز به کیلویی ۶۵۰۰ تومان بازگشته است.

به نظر می رسد نیاز مرغداران به خوراک طیور برای تعدیل قیمت باید به طور کافی تامین شود، تا کاهش قیمت پایدار باشد، هنوز بیش از ۲۰ کشتی محموله خوراک طیور در بندر منتظر اختصاص ارز است، تا ترخیص شود.

به گزارش فارس، براساس قیمت های ارائه شده مرغ از سطح کشور، ترخیص دو محموله کشتی خوراک طیور تنها در استان های کردستان و قم موجب کاهش پایدار قیمت مرغ شده و در سایر استان ها قیمت مرغ مجدداً به سطح قیمت چند روز پیش برگشته است.

براساس این گزارش، میانگین قیمت مرغ در استان فارس به ۶ هزار و ۷۳۰ تومان نیز رسیده است.

در سایر استان ها میانگین قیمت به شرح زیر است:

استان تهران ۶۳۰۰ تومان، اصفهان ۶۵۵۰، همدان ۶۴۰۰، زنجان ۶۴۰۰ تومان، اردبیل ۶۲۷۵ تومان، ایلام ۶۲۳۵ تومان، خوزستان ۶۶۷۵ تومان، کردستان ۶۵۲۵ تومان، قم ۶۴۸۰ تومان، مرکزی ۶۴۰۰ تومان، فارس ۶۵۶۵ تومان، خراسان جنوبی ۶۷۳۰۰ تومان است.

در استان خوزستان نظارت های تعزیراتی برای جلوگیری از افزایش قیمت تشدید شده است.

همچنین براساس این گزارش، قیمت کنجاله سویا امروز پنجشنبه به ۱۲۲۰ تومان و ذرت به کیلویی ۸۵۵ تومان به فروش می رود، این در حالی است که پیش از این قیمت هر کیلوگرم سویا ۱۷۵۰ و قیمت ذرت ۱۱۷۰ تومان نیز رسیده بود.