به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد:   لحن صحبت های رییس جمهور جدید در عصر پنج شنبه ای که او برای انجام مراسم رای اعتماد به وزرای کابینه اش در صحن علنی مجلس حاضر شد، کافی بود تا پیش بینی شود سیاست های بخش مسکن در دولت جدید کاملا متفاوت از قبل خواهد بود.
دیروز اما معاون اول رییس جمهور با حضور در جمع فعالان بخش مسکن -که برای تودیع و معارفه وزیر راه وشهرسازی در ساختمان کم ظرفیت این وزارتخانه حاضر شده بودند خط مشی ترسیم شده توسط رییس جمهور را برای این بخش به طورشفاف بیان کرد.
با صحبت های دیروز اسحاق جهانگیری و تکمیل آن توسط عباس آخوندی مشخص شد، بانک مرکزی در دوره جدید می تواند با خیال راحت از بابت تکالیف دولتی، دوران آرام تری را آغاز کند و دیگر هیچ نوع خط اعتباری توسط بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده به ساخت وسازهای مسکونی تعریف یا شارژ نخواهد شد، بلکه ملاک عمل دولت یازدهم برای پرداخت هر نوع وام مسکن – تسهیلات خرید و ساخت- منوط است به سپرده گذاری متقاضی وام و همچنین تجهیز بانک پرداخت کننده وام به منابع مالی حاصل از درون بازار.
اسحاق جهانگیری که ۸سال سابقه وزارتی در بخش صنعت را در کارنامه خود دارد و در ۴سال گذشته گلایه های صنعتگران بابت انسداد مسیر پرداخت تسهیلات در بانک مرکزی را از نزدیک تعقیب کرده، روز گذشته درباره سرنوشت تامین مالی بخش مسکن در دولت یازدهم گفت: شیوه ای که دولت سابق برای تامین مالی ساخت وسازهای مسکونی از آن استفاده کرد در استقراض از بانک مرکزی و دستور غیرمتعارف به بانک ها و فشار به سیستم بانکی خلاصه شده بود که این روش در نهایت منجر به افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی از ۴۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان شد. اما دولت ما قطعا در تامین مالی بخش مسکن این روش را ادامه نخواهد داد و حتما راه حل جدید اتخاذ می کنیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه وزارت راه وشهرسازی یکی از معدود وزارتخانه هایی است که به شدت برای اجرای پروژه های خود به بودجه عمومی کشور متصل است، گفت: اساتید دانشگاه و حتی پیمانکاران پروژه های عمرانی راهکار ابتکاری برای تامین منابع مالی ساخت وساز به دولت ارائه کنند و از هرکسی که شیوه ای غیر از مدل فعلی به ما پیشنهاد کند، استقبال خواهیم کرد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت از هم اکنون نسبت به انجام هر اقدامی که تبعات تورمی داشته باشد، پرهیز خواهد کرد درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور هشدار داد و گفت: دو چالش دولتی که مردم امید زیادی به آن بسته اند « تورم» و « بیکاری» است. هر کدام از این دو به ترتیب نیازمند اتخاذ دو سیاست متضاد انقباضی و انبساطی در تصمیمات پولی است، بنابراین باید کارشناسان کمک کنند تا سیاست بهینه و متعادل مرضی الطرفین مبنای اقدامات دولت واقع شود.
جهانگیری در ادامه گفت: امسال دولت در بودجه مصوب نیز با چالش مواجه است. بررسی هایی که انجام داده ایم مشخص شده از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال۹۲، چیزی در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان آن غیرواقعی است؛ به این معنی که امکان وصول این رقم برای دولت وجود ندارد!
معاون اول رییس جمهور در مراسم معارفه وزیر جدید راه وشهرسازی سراغ یکی از بحث برانگیزترین پروژه های دولت در این حوزه نیز رفت و با بیان اینکه آزادراه تهران-شمال سوژه مردم شده و سن این پروژه معادل سه دوره ریاست جمهوری آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد است، از آخوندی خواست تدبیر کند تا این آزادراه بالاخره تکمیل شود.
تحویل باند به آخوندی
علی نیکزاد دیروز با فرود از سفرهای استانی سه روز در هفته، سرانجام باند ویژه نظارت بر پروژه های در دست اقدام وزارت راه وشهرسازی همچون مسکن مهر را به عباس آخوندی واگذار کرد.
نیکزاد در مراسم تودیع خود با بیان اینکه با اعتقاد کامل پروژه مسکن مهر را هدایت کردم و اگر فرصت فراهم شود باز هم این مسیر را ادامه خواهم داد، افزود: از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر، یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد افتتاح شده و زحمت تکمیل یک میلیون واحد دیگر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به آقای آخوندی سپرده می شود.
نیکزاد با اشاره به اینکه در دوران مسولیت وی ۴۸ هزار کیلومتر انواع راه، ۸ هزار کیلومتر راه آهن و ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید به ظرفیت حمل ونقل کشور اضافه شده است، تصریح کرد: کل پروژه های راه وشهرسازی نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که در بودجه امسال دولت ۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است!
بعد از آخرین سخنرانی علی نیکزاد در سالن کنفرانس وزارت راه وشهرسازی، طولی نکشید تا عباس آخوندی در مراسم معارفه خود رقم مورد نیاز پروژه های عمرانی این وزارتخانه را از ۵۰ هزار میلیارد تومان مدنظر نیکزاد به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تصحیح کند.
آخوندی روز گذشته در شرایطی میزبان اهالی بخش ساختمان، وزیر سابق و همچنین دو وزیر اسبق راه – کلانتری و بهبهانی- شد که در بدو سخنرانی خود بابت ناهماهنگی بین ظرفیت سالن و تعداد میهمانان از حضار عذرخواهی کرد.
وزیر راه وشهرسازی سپس گفت: راندمان سرمایه گذاری های صورت گرفته در پروژه های زیربنایی درخور کشور نیست. مثلا در بندرشهید رجایی یک خط ریلی متصل به بندر آلماتی وجود دارد؛ اما میزان ناچیز ترانزیت کالا توسط این خط اصلا با ظرفیت واقعی آن متناسب نیست.
آخوندی افزود: در جلسه ای که دو روز پیش با زیرمجموعه ام داشتم و گزارشی که از آنها گرفتم، مطلع شدم برای تکمیل پروژه های زیرساختی در دست اجرا با قیمت سال۹۱ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که تامین این رقم جز از طریق تجهیز منابع توسط بخش خصوصی و بازار سرمایه امکان پذیر نیست.
ترمز تزریق وام مسکن را می کشیم
وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه های خود برای بازار مسکن نیز گفت: بدون پس انداز و تجهیز منابع توسط سپرده گذاران غیرممکن است که مسکن در کشور به بخشی پایدار تبدیل شود و این تصور که می توان بدون پس انداز و تنها با پرداخت یک میلیون تومان مردم را صاحبخانه کرد، تصوری نادرست است و تنها باعث افزایش تحمیل نقدینگی به اقتصاد کشور می شود. چطور است که سرپرست یک خانواده برای خرید یک دست کت وشلوار ماهانه رقم مشخصی پس انداز می کند؛ اما برای خرید مسکن که بزرگ ترین اتفاق در اقتصاد خانوارها محسوب می شود، عقیده ای به پس انداز وجود ندارد؟
عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر دولت یازدهم برنامه و آمادگی تحمیل نقدینگی بیش از حجم موجود را به بازار ندارد، ادامه داد: ترمز نقدینگی در دولت جدید از طریق جلوگیری از تزریق پول به شیوه شارژ خط اعتباری مسکن در بانک مرکزی کشیده می شود.
وی افزود: متاسفانه آمارها حاکی از آن است که ظرف سال های اخیر میزان پس انداز مردمی در صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن سیر نزولی داشته است؛ اما این صندوق ها باید احیا شوند تا یک خانوار با سپرده گذاری یک واحد ریال ظرف ۵سال بتواند حداقل ۶واحد قدرت خرید پیدا کند.
عدم تغییر سیاست در مسکن مهر
آخوندی خاطرنشان کرد: هرچند نقدهای فراوانی از ابتدا به طرح مسکن مهر داشته ام، اما بابت تعهداتی که دولت های پیشین در این باره به مردم دارند، در این زمینه هیچ تغییر سیاست اساسی در دستور کار نیست؛ هر چند برای سیاست های آتی باید یک تجدیدنظر کلی صورت بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این راستا بانک مسکن باید از حالت توزیع کننده پول و تسهیلات به نظام تجهیزکننده منابع مالی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه نوسازی بافت های فرسوده جزو اولویت های اصلی وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: شاید ساده ترین راه این باشد که با رها کردن بافت های فرسوده، در بیابان ها ساخت و ساز کنیم؛ اما این اقدام تنها دربردارنده آثار منفی خواهد بود.