به گزارش پارس ، ناصر ریاحی در گفت وگو با ایسنا، درباره اینکه برخی از واردکنندگان دارو از توقف ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام خبر داده اند، گفت: این موضوع را بررسی کردیم و براساس گزارش های دریافتی از شرکت های بزرگ و کوچک واردکننده دارو مشخص شد که ترخیص دارو همچنان ادامه دارد و مشکلی برای آن پیش نیامده است.

او با اشاره به اینکه تا پایان هفته قبل حدود دو سوم از داروهای انباشت شده در گمرک فرودگاه امام ترخیص شدند، افزود: اگر هم مشکلی در مورد نوع ارز اختصاص یافته به واردات دارو وجود داشته باشد مربوط به بعد از ترخیص دارو از گمرک و مرحله قیمتگذاری دارو برای فروش در بازار می شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که روز گذشته یک عضو اتحادیه واردکنندگان دارو از توقف ترخیص داروهای وارداتی از گمرک فرودگاه امام خبر داد و دلیل این اتفاق را ابهام به وجود آمده در مورد نوع ارز اختصاص یافته به داروهای وارداتی دانست.

  دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله ای وارد خواهد شد. با این وجود چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد که براساس تواقف انجام شده قرار است تا پایان سال به واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی با ارز مرجع وارد شوند.

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود ۵۰۰ میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

تا پیش از آغاز ترخیص دارو بالغ بر ۳۳۰ تن دارو و مواد دارویی در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) انباشت شده بود.