به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران که همزمان با رکود بازارهای موازی، رکورد شکنی های اعجاب انگیزی را ثبت کرده و با روند صعودی خود موجب توجه سرمایه گذاران جدید شده است، در هفته معاملاتی گذشته نیز به رکوردشکنی های خود ادامه داد و بازدهی ۵۶.۷ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد.

به این ترتیب طی ۴ روز معاملاتی هفته گذشته دماسنج بازار سرمایه ۲.۵ درصد معادل هزار و ۴۶۸ واحد رشد کرد و از کانال ۵۸ هزار و ۱۴۲ واحد به ۵۹ هزار و ۶۱۰ واحد رسید.

با عبور دماسنج بازار سرمایه از خط مقاومت ۵۹ هزار واحد، شاخص بورس تهران بیست و یکمین رکورد شکنی خود را ثبت کرد و بازدهی این بازار با گذشت ۵ ماه از سال به رقم بی سابقه ۵۶.۷ درصد رسید.

این در حالی است که در هفته گذشته توجه بازار سرمایه به بررسی روند تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس معطوف بود زیرا معرفی کابینه جدید به ویژه در حوزه اقتصادی موجب استقبال بازار سرمایه و افزایش تقاضا در بورس تهران شده است و در صورتی که مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی به خصوص وزیران اقتصادی رای اعتماد بدهد، روند صعودی مستحکمی در بورس تهران به وجود می آید.

علاوه بر توجه بازار سرمایه به اتفاقات بیرونی، از اتفاقات مهم هفته گذشته می توان به بازگشایی نماد اولین سهام پالایشگاهی پس از حدود ۲ ماه اشاره کرد به طوری که در معاملات آخرین روز هفته نماد پالایشگاه تبریز با ارائه گزارش شفاف سازی در خصوص وضعیت مالی از سوی سازمان بورس مورد بازگشایی قرار گرفت و این سهم با افزایش ۴ درصدی قیمت مواجه شد.

این در حالی است که با ارائه گزارش شفاف سازی پالایشگاه تهران نیز پیش بینی می شود تا نماد این شرکت پالایشی نیز پس از ۲ ماه توقف بازگشایی شود.

از دیگر اتفاقاتی که هفته گذشته در بازار سرمایه توجه سرمایه گذاران را به خود معطوف کرد اصلاح استاندارد ۱۶ حسابداری بود که خبر اصلاح استاندارد ۱۶ حسابداری مبنی بر صدور مجوز انتقال هزینه تسعیر ارز تسهیلات به بهای تمام شده دارایی ها، موجی از خوش بینی را در بین سهامداران شرکت های دارای بدهی ارزی ایجاد کرد. به طوری که صنعت سیمان که بدهکار ارزی است با انتشار این خبر به شدت مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفت و با موجی از صفهای خرید و تعدیل پیش بینی سود مواجه شد.

بر اساس این گزارش در بازار هفته گذشته ارزش و حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل با کاهش اندکی مواجه شد و بیش از ۳ هزار و ۳۷۲ میلیون سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال در ۳۰۷ هزار و ۴۸ دفعه معاملاتی مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این ارزش و حجم معاملات خرد و بلوک نیز به ترتیب ۱۹ و ۱۰ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۲۵۲ میلیون سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال معامله شد. همچنین در هفته معاملاتی گذشته تعداد خریداران نسبت به هفته ماقبل ۱۸ درصد افت کرد و به ۱۰۰ هزار و ۲۰۲ خریدار رسید.

در چهار روز معاملاتی هفته گذشته معاملات اوراق مشارکت از رشد ۱۲ درصدی برخوردار شد و ۱۵۲ هزار و ۳۶۲ برگه به ارزش ۱۵۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین با رشد قیمتها در بورس تهران و افزایش شاخص بورس، ارزش بازار سرمایه نیز به رکوردشکنی جدیدی دست یافت برای اولین بار به ۲۸۵ هزار میلیارد تومان رسید.