به گزارش پارس به نقل از فارس، براساس گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، طی هفته منتهی به ۱۸ مرداد ۱۳۹۲،۶ گروه کالایی با افزایش قیمت، سه گروه بدون تغییر و دو گروه با کاهش قیمت مواجه شدند.

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه و پنیر غیرپاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ افزایش داشت و شانه ای ۶۹۰۰۰ الی ۹۱۰۰۰ ریال فروش می رفت.

در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز کاهش جزئی و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه قیمت گلابی، شلیل و شبرنگ، طالبی، خربزه، هندوانه و به ویژه انجیر و انگور کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی های تازه قیمت خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه کاهش یافت.

در این هفته قیمت گوشت گوسفند، گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزایش داشت. در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

گروه های مواد خوراکی

*لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه معادل ۲.۹ درصد و پنیر غیرپاستوریزه ۳.۳ درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل ۴.۲ درصد افزایش یافت.

*برنج و حبوب

در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل ۱.۹ درصد و ۱.۲ درصد افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود و لوبیا چیتی معادل ۰.۲ درصد و لوبیا قرمز ۰.۴ درصد کاهش و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.

*میوه ها و سبزی های تازه

در هفته مورد گزارش، در گروه میوه های تازه قیمت انجیر معادل ۲۰.۰ درصد، گلابی ۸.۸ درصد، شلیل و شبرنگ ۱.۵ درصد، انگور ۲۰.۵ درصد، طالبی ۵.۳ درصد، خربزه ۸.۸ درصد و هندوانه ۱۹.۴ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۱.۴ درصد تا ۱۳.۲ درصد افزایش داشت.

در گروه سبزی های تازه قیمت خیار معادل ۴.۲ درصد، گوجه فرنگی ۵.۴ درصد، سیب زمینی ۱.۶ درصد و پیاز ۱.۵ درصد افزایش، ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۱ درصد تا ۵.۹ درصد کاهش یافت.

*گوشت قرمز و گوشت مرغ

در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله معادل ۰.۲ درصد و گوشت مرغ ۵.۳ درصد افزایش داشت.

*قند و شکر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود. بیشترین افزایش قیمت در یک ماه گذشته مربوط به لبنیات با ۲.۶ درصد و گوشت مرغ با ۲.۴ درصد و بیشترین کاهش قیمت هم مختص میوه های تازه به ۸.۶ درصد کاهش بوده است. از طرف دیگر در یک سال منتهی به ۱۸ مرداد ماه سال جاری روغن نباتی و حبوب به ترتیب با ۱۰۱.۸ درصد و ۱۰۰.۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته و گوشت مرغ با ۱۴.۳ درصد کمترین رشد را به ثبت رسانده اند.