به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این نشست سعیدی نژاد، رییس انجمن حمل و نقل ریلی با بیان این که مهمترین سوال در بخش حمل ونقل ادغام دو وزارتخانه مسکن و راه با یکدیگر بوده است تصریح کرد: برداشت من این است که در بین همه نخبگان این انتظار وجود دارد که این ادغام ملغی و مجددا این دو وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شوند.

وی ادامه داد: پشت این ادغام کار کارشناسی انجام نشده است و عمده ترین دلیل ما برای تکفیک این دو وزارتخانه این است که به دلیل وجود مشکلات در بخش مسکن شاید مسوولان نتوانند توجه ویژه ای به بخش حمل ونقل داشته باشند.

سعیدی نژاد با تاکید بر این که موضوع حمل ونقل ریلی با سایر بخش های حمل ونقل تفاوت دارد، تصریح کرد: متاسفانه این بخش دچار عقب ماندگی جدی تری است. این درحالی است که در قانون مدیریت سوخت پیش بینی شده بود که ۳۰ درصد بخش بار و ۱۵ درصد بخش مسافربری به حمل ونقل ریلی اختصاص داده شود.

رییس انجمن حمل و نقل ریلی خطاب به آخوندی گفت: در برنامه ای که از سوی شما اعلام شده بخش ریلی از جایگاه مناسب و خوبی برخودار نبوده و متاسفانه ۸۰ درصد مربوط به این بخش که مورد تاکید اصل۴۴ نیز بوده مغفول مانده است.

شورای عالی ایمنی حمل ونقل تاسیس شود

بخارایی، رییس انجمن طرفداران ایمنی راه نیز در ادامه این نشست با تاکید بر این که ۲۵۰ هزار مجروح و ۲۰۰ هزار کشته در کارنامه حمل ونقل جاده ای در ارتباط با سوانح ثبت شده بیان کرد: از این تعداد ۱۰ درصد به از کارافتادگی دائم مبتلا شده اند.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه در راستای کاهش سوانح جاده ای اظهار کرد: سوانح حمل و نقل جاده ای در سال اول این برنامه ۱۳.۷ درصد کاهش، در سال گذشته ۴.۸ درصد کاهش و در چند ماه نخست سال نیز شاهد افزایش تلفات بوده ایم. این درحالی است که براساس برنامه پنجم قرار بود سالانه پنج درصد از سوانح جاده ای کاهش یابد.

به گفته بخارایی، باید در کاهش سوانح رانندگی از مشارکت مردم استفاده کرد و همچنین محور برنامه های توسعه حمل ونقل را بر کاهش سوانح و ایمنی قرار دهیم. از آنجایی که در وزارت راه دستگا ه های اجرایی عنایت کمتری به این مضوع دارند پیشنهاد انجمن طرفداران ایمنی راه این است که یک شورای عالی ایمنی تشکیل شود.

رییس انجمن طرفداران ایمنی راه با تاکید بر این که این شورا با ریاست رییس جمهور و عضویت وزیران تشکیل شود، اظهار کرد: بر همین اساس می توان امیدوار بود که یک عزم ملی برای کاهش سوانح بوجود آید.

برخورداری تنها ۱۰ درصد هواپیماهای کشور از تکنولوژی روز دنیا

عابدزاده، مدیر عامل سابق هواپیمایی آسمان نیز با تاکید بر این که تنها ۱۰ درصد از هواپیماهای کشور از تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند بیان کرد: علاوه بر این در مورد آموزش های نیروی انسانی باید گفت که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ خلبان بیکار در کشور وجود دارد که با هزینه های خود تحصیل کرده اند.

وی با بیان این که از ۲۲۴ فروند هواپیما در کشور ۹۸ فروند زمین گیر هستند، بیان کرد: ما در سال های قبل در حدود ۳۵۰ هزار پرواز از کشور ترکیه عقب بودیم که این رقم در حال حاضر تا ۸۰۰ هزار پرواز رسیده است. همچنین به لحاظ جابه جایی مسافر حدود ۸۰ میلیون مسافر از این کشور فاصله داریم.

عابدزاده در ادامه با بیان این که بهره گیری از ناوگان هوایی در کشور بسیار پایین است بیان کرد: این درحالی است که تنها ۱۴۱۴ ساعت متوسط بهره وری از هواپیماها در ایران است.

به گفته مدیر عامل سابق هواپیمایی آسمان، قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها در ازای هر یک ساعت پرواز مسافران ۴۸ دلار پرداخت می کردند واین رقم در حال حاضر به ساعتی ۳۰ دلار رسیده است و حتی هدفمندی یارانه ها نیز نتوانسته به بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی کشور کمک کند.

وی در پایان با تاکید بر این که صنعت حمل ونقل هوایی در دنیا یک خانواده بزرگ است و ایران در این مورد بسیار ضعیف بوده تصریح کرد: مجموع سرمایه گذاری ها در صنعت حمل ونقل هوایی در جهان ۵۹۱ میلیارد دلار است که از این میزان ۶۰ درصد سرمایه گذاری مشترک است اما در ایران سرمایه گذاری های مشترک به کمتر از یک درصد هم نمی رسد.