به گزارش پارس به نقل از ایسنا، براساس آخرین اطلاعات منتشر شده تاکنون بیش از ۱۸۰ تن دارو و مواد اولیه دارویی از گمرک فرودگاه امام ترخیص شده است و پیش بینی می شود تا پایان هفته آینده کلیه داروهای انباشت شده در این گمرک ترخیص شوند.

در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد که برای پنج ماه آینده ارز موردنیاز برای واردات دارو را تامین کرده است. براین اساس تا ۱۰ مرداد ماه امسال بیش از ۸.۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافت.

این در حالی است که وزارت بهداشت نیاز ارزی برای واردات دارو را تا پایان سال جاری حداکثر ۲.۶ میلیارد دلار اعلام کرده است که تا هفتم مردادماه سال جاری ۱.۴ میلیارد دلار ازاین رقم توسط بانک مرکزی اختصاص داده شد. سال قبل هم ۱.۹ میلیارد دلار ارز به واردات دارو اختصاص داده شده بود.

در همین حال یک عضو اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید در ارسال نامه ترخیص دارو به گمرک سریع تر عمل کند، افزود: با ورود محموله های مواد اولیه دارویی می توان گفت تا حدودی رونق تولید به کارخانه های داروسازی بازخواهد گشت. اگرچه بیشتر داروسازی ها با کمبود مواد اولیه و کاهش تولید مواجه شده اند.

هاشم تبریزی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دارو در بازار بیشتر به نفع داروهای تولید داخل تمام شد، گفت: امیدواریم طبق وعده داده شده از سوی رییس کل گمرک کلیه محموله های دارویی و مواد اولیه دارویی تا پایان هفته آینده از گمرک فرودگاه امام ترخیص شوند.

به گزارش ایسنا تا پیش از توافق سه جانبه گمرک، وزارت بهداشت و بانک مرکزی بالغ بر ۳۳۰ تن دارو و مواد اولیه دارویی در گمرک فرودگاه امام انباشت شده بود.

پیشتر نیز مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از آغاز عملیات مربوط به ترخیص ۱۶۵ میلیون یورو دارو از گمرک خبر داده بود.

در همین حال رییس اتحادیه واردکنندگان دارو هم ۱۳ مرداد امسال گفته بود که طبق توافق انجام شده قرار است واردکنندگان ظرف مدت سه ماه مابه التفاوت ارز واردات دارو را تسویه حساب کنند.