به گزارش پارس ، " محمد جواد کرمی" رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه گندم و آرد با نرخ مصوب سال گذشته ارائه می شوند، اظهار داشت: افزایش نرخ آرد، مهمترین عامل در تغییر قیمت نان است از این رو زمانی که نرخ آرد ثابت مانده است قطعا زمزمه ای در رابطه با افزایش نرخ نان به گوش نخواهد رسید.

وی به افزایش دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش دستمزد کارگران و سایر هزینه های موثر در حوزه نان درخواستی را جهت افزایش قیمت این محصول ارائه کرده ایم.

کرمی با بیان اینکه حوزه نان در کشور نیازمند اصلاحات است، افزود: باید تدابیری اندیشیده شود که بتوان تولید را به سمت نان های صنعتی و حجیم سوق داد و در واقع نان حجیم نان سفره شود.

وی ادامه داد: در دولت دهم برای عملی شدن این مسئله اقداماتی انجام شد اما طبق آمارهای ارائه شده نه تنها افزایش مصرف نداشتیم بلکه با کاهش مصرف نیز مواجه شدیم. البته این مسئله با شعار دادن عملی نمی شود و نیاز به یک عزم ملی دارد.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در ادامه با بیان اینکه در حوزه نان باید یک نوع آزاد سازی اتفاق افتد، تصریح کرد: سه عامل کشاورز، کارخانه و نانوا مثلث تولید نان با کیفیت و یا بی کیفیت هستند از این رو تا زمانی که رقابت در این حوزه وجود نداشته باشد هم چنان شاهد عدم کیفیت محصول نهایی نان خواهیم بود.

کرمی با اشاره به اینکه در صورت پرداخت سوبسید نان به خود مردم می توان رقابت را در عرصه نان تنگاتنگ نمود، اظهار داشت: دولت سوبسید سنگین حاصل از خرید ۸۰۰ تومانی گندم از کشاورز و فروش ۴۶۵ تومانی به کارخانه را خود می پردازد که این مسئله موجب بروز مشکلات عدیده ای در این حوزه شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که اگر این سوبسید به حساب مردم جهت افزایش قدرت انتخاب واریز شود و قیمت ها به سمت واقعی شدن سوق یابند حوزه مصرف نان با تحولات خوبی رو به رو خواهد شد.

کرمی اضافه کرد: عملی شدن این مسئله موجب می شود تا کشورز مجبور به کاشت بذر خوب و کارخانه مجبور به خرید گندم مناسب شود که در این صورت نانوا دیگر بهانه ای جهت پخت بی کیفیت نان نخواهد داشت، در واقع با اصلاح ساختار این زنجیره ساختار گندم و نان نیز با اصلاح رو به رو خواهند شد.

**هدفمندی یارانه ها در بحث گندم و آرد بسیار مطلوب بود

کرمی ضمن بیان مطلب فوق اذعان داشت: تا زمانی که کالایی با قیمت پایین عرضه شود قطعا کم ارزش تلقی می شود و ما این مسئله را رد حوزه نان به خوبی لمس کردیم اما زمانی که یارانه به نان تعلق گرفت اسراف در این بخش به شدت کاهش یافت.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: در همین راستا دور ریز نان با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شد که این مسئله نشان داد مدیریت خوبی در این زمینه صورت گرفته است که هم نفع دولت و هم نفع مردم و مصرف کننده را در پی دارد.

کرمی واریز ما به التفاوت نان به حساب مردم را بسیار مهم دانست و افزود: این مسئله به کاهش مصرف وافزایش کیفیت کمک شایانی می کند از این رو انتظار از دولت یازدهم بر این است که هر چه سریعتر این طرح را عملی نماید.