به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، نظام الدین برزگری عصر دیروز در حاشیه مراسم گشایش نخستین آزمایشگاه مرجع گوهرهای رنگی الماس و فلزات گرانبها اظهار داشت: ایران از نظر ذخایر سنگ های گران قیمت و کانی های زیر زمینی یکی از کشورهای مطرح در منطقه است.

وی با بیان اینکه سنگ فیروزه و عقیق ایران در دنیا مشهور است، افزود: در این بخش نیاز به ایجاد آزمایشگاهی در سطح کشور برای سنجش عیار سنگ های قیمتی است که یکی از این آزمایشگاه ها امروز راه اندازی شد، تا در تشخیص گوهر و سنگ های قیمتی و به ویژه در صادرات سنگهای قیمتی از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: سنگ های قیمتی زیادی از جمله برلیان در مراکز عرضه زیورآلات به خریداران عرضه می شود که راه اندازی آزمایشگاه می تواند در تشخیص سنگ های تقلبی موثر باشد و همچنین در شناسایی انواع سنگ های صادراتی گران قیمت مورد استفاده قرار گیرد.

برزگری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید، آیا قرار است سنگ های قیمتی نیز مانند طلا، کدگذاری شوند؟ اظهارداشت: اخیراً استاندارد سنگ های قیمتی تدوین شده و امسال نیز اجرای این استاندارد جزء طرح طه قرار دارد.

وی افزود: بر این اساس، استاندارد سنگ های قیمتی نیز مانند فلزات گرانبها در کشور اجرایی خواهد شد.

برزگری با بیان اینکه آزمایشگاه های مصنوعات طلا از قبل در سطح کشور فعال بوده اند، گفت: اولین آزمایشگاه در بخش سنگ های قیمتی امروز آغاز به کار کرده است.

وی تصریح کرد: باید از بازار، نمونه برداری سنگ های قیمتی صورت گیرد تا بتوان تخمینی در مورد میزان سنگ های تقلبی موجود در بازار ارائه کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد اجرای استاندارد نصب دو ایربگ (کیسه هوا) بر روی خودروها نیز به فارس گفت: طبق مصوبه اردیبهشت ماه امسال، قرار شد از اول تیرماه ۸۰ درصد خودروها با دو ایربگ تولید و عرضه شوند و بقیه خودروها نیز تا پایان شهریورماه به دو ایربگ مجهز شوند که ما این مصوبه را قبول داریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: اخیراً به پیشنهاد وزیر صنعت، مصوبه ای در مورد تاخیر در اجرای این استاندارد، در دولت صادر شده که این مصوبه مورد قبول ما نیست و مصوبه مورد قبول شورای عالی استاندارد نیست.

وی افزود: پیشنهاد وزیر صنعت باید از طریق رئیس سازمان ملی استاندارد به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد در این شورا مطرح می شد، ولی مصوبه دولت خارج از این روال صادر شده است.

برزگری تأکید کرد: این مصوبه غیر قانونی است و مورد قبول ما نیست.