به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شاغلان خدمات شامل فعالان در بخش های عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر و وسایل نقلیه، موتور سیکلت و کالاهاس شخصی و خانگی هتل و رستوران، حمل و نقل، انبارداری، ارتباطات، واسطه گری های مالی، مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی، سازمان ها و هیات های برون مرزی، دفاتر و ادارات مرکزی، خانوارهای معمولی اداری مستخدم، اداره امور عمومی، دفاع و تامین اجتماعی هستند.

بر این اساس در پایان دولت دهم از بین بیش از ۲۱ میلیون نفر جمعیت شاغل در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر در بخش خدمات فعال بوده اند.

این در حالی است که سهم این بخش با حدود ۴۷.۵ درصد در اشتغال کشور از دو بخش دیگر یعنی صنعت با ۳۳.۶ و کشاورزی با ۱۸.۹ بیشتر است.

اگر چه خدمات بار اصلی اشتغال کشور را بردوش می کشد اما از سال ۸۴ تاکنون اشتغال چندان قابل ملاحظه ای در این بخش ایجاد نشده به گونه ای در این مدت هشت ساله حدود ۷۹۵ هزار و ۲۶۸ نفر اشتغال خالص در این بخش ایجاد شده است.

بیشترین جذب نیرو در بخش خدمات طی دوران دولت نهم و دهم در فاصله سال های ۸۷ و ۸۸ با افزایش حدود ۴۱۵ هزار نفری بوده است.

روند تغییرات ایجاد اشتغال در خدمات طی این سال ها همواره مثبت بوده اما در فاصله سال های ۸۹ تا ۹۰ با کاهش حدود ۱۸۱ هزار نفری روبرو بوده که البته در سال بعد این کاستی جبران شده است.

اما همان طور که تهرانی ها در بخش اشتغال صنعتی بیشترین سهم را در کشور به خود اختصاص داده بودند در حوزه خدمات نیز طی سالهای ۸۴ تا ۹۱ همواره رکوردار شاغلان خدماتی بوده است هر چند که این استان در بخش کشاورزی اشتغال زایی بسیار محدودی دارد.

تا پایان سال گذشته حدود دو میلیون و ۳۶۵ هزار نفر معادل ۶۴ درصد از جمعیت شاغل استان تهران را فعالیت های خدماتی پوشش داده است که استان قم در سال ۸۴ نیز در حدود دو میلیون و ۴۶۵ هزار نفر بوده است.

همچنین خراسان رضوی با بیش از ۸۰۰ هزار و اصفهان با حدود ۷۰۰ هزار نفر نیروی کار در بخش خدمات در رده های بعد از تهران از نظر اختصاص بیشترین سهم اشتغال در کشور قرار دارند.

اما آخرین آمار بیانگر آن است که استان کهگیلویه و بویر احمد اکنون با حدود ۶۰ هزار نفر شاغل خدماتی کمترین سهم را در کل کشور به خود اختصاص داده و استان های ایلام با حدود ۶۷ هزار و سمنان با حدود ۶۹ هزار نفر خدماتی در رده های بعدی قرار دارند.

در هشت سال گذشته اغلب استان های کشور با رشد مشاغل خدماتی مواجه بوده اند به جز چند شهر از جمله فارس، گلستان و سیستان و بلو چستان که که در پایان سال ۹۱ نسبت به ۸۴ با کاهش و به عبارتی از دست دادن بخشی از اشتغال خود در این بخش مواجه بوده اند.