به گزارش پارس ، هادی حق شناس در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بانک مرکزی به عنوان یک نهاد پولی کشور نقش موثری در حوزه بازار پولی دارد.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی بانک مرکزی نتواند نرخ تورم را کنترل کند، طبیعی است که دستمزد کارگرها بالا رفته و در راستای آن هزینه تولید افزایش می یابد و در همین راستا یک کالایی که توجیه صادراتی داشته با افزایش قیمت دیگر امکان صادرات اش وجود نخواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم گفت: این که در بین ۲۰۰ کشور دنیا پنج الی شش کشور نرخ تورم بالای ۲۰ درصد داشته باشند و ما نیز جزو این پنج کشور باشیم نشانه ی ناکارآمدی و عدم موفقیت بانک مرکزی در بازار پولی است.

حق شناس افزود: هم چنین در مورد ارز نیز بانک مرکزی نتوانسته سیاست گذاری مناسبی بر آن داشته باشد و همین امر موجب شده تا نرخ ارز در سال ۸۴ که حدود هزار تومان بوده به بیش از سه هزار تومان در سال ۹۲ برسد و همین رشد بیش از سه برابری نرخ ارز موجب کاهش ارزش پول کشور و رسیدن به یک سوم شده است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که بانک مرکزی موظف بود ضمن حفظ ارزش پول ملی آن را تقویت کند. در چنین شرایطی طبیعی است که تحریم ها نیز اختلال بیشتری در صادرات ما به وجود آورد.

وی با بیان این که صادرات غیرنفتی ما افزایش یافته است گفت: با آنالیز کالاهایی که صادر می شوند می بینید که حداقل ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی است، در حالی که باید کالاهای الکترونیکی، پایتک و یا کالاهای ناشی از تولید غیرنفتی باشد. در این زمینه بانک مرکزی به دلیل آنکه نتوانسته ثباتی در نرخ ارز ایجاد کند صادراتمان کاهش یافته است.

حق شناس افزود: در واقع به دلیل سیاست های نادرست ارزی ما دچار مشکلاتی شدیم و تحریم های اقتصادی نیز منجر شد این سیاست های غلط بیشتر خودشان را نشان دهند که یکی از این سیاست های غلط واردات دارو و کالاهای اساسی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی بانک مرکزی اعلام می کند برای کنترل قیمت سکه حاضر است در سوپرمارکت ها هم سکه بفروشد نشان دهنده ی عدم تدبیر مناسب در مواقع خاص است چنانچه اگر این سیاست های غلط نبود شاهد اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و همچنین ارائه ی تسهیلات بانکی به بنگاه های زودبازده نبودیم که امروز شاهد مطالبات معوقه بانک ها باشیم.

وی هم چنین به ارائه ی تسهیلات مسکن به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: این تسهیلات کل تسهیلات بانکی را در اختیار گرفت و موجب شد بخش صنعت به دلیل نداشتن تسهیلات دچار مشکلات زیادی شود و این نیز از دیگر تصمیمات غلط بانک مرکزی بود.