به گزارش پارس مجید رهبری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در هفته جاری افزایش اندک قیمت ارز در بازار، در رکود معالات تلفن همراه بسیار تاثیرگذار بود.


به گفته وی، هر چند که بازار خرید و فروش تلفن همراه مدتی است در رکود نسبی بسر می برد، اما خرید و فروش تلفن های همراه دست دوم تا حدودی در بازار رونق دارد.


رهبری تصریح کرد: قاچاق گسترده تلفن همراه به کشور و نوسانات نرخ ارز، دو عامل مهمی است که بازار این کالا را در کشور به رکود برده است.


این فعال بازار خرید و فروش تلفن همراه در تهران یادآور شد: طی هفته جاری بیشتر خریداران تلفن همراه همانند چند هفته گذشته به دنبال خرید گوشی های سامسونگ گالکسی اس ۴ بودند که به قیمت ۲۱۴ میلیون ریال به خریداران عرضه شد.


به گفته رهبری، در این هفته تلفن های همراه سامسونگ شاهد بیشترین خرید و فروش در بازار بود، به طوری که در روزهای اخیر گالکسی اس ۳ به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد، سامسونگ گالکسی ۳ مدل مینی آن نیز ۹ میلیون ریال در بازار خرید و فروش شد.


وی اظهار داشت: در هفته جاری آیفون ۵ نیز به مبلغ ۲۲۰ میلیون ریال، سونی z نیز به مبلغ ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد.


این کارشناس خرید و فروش تلفن همراه در بازار تهران گفت: در هفته جاری تلفن همراه اچ تی سی وان در بازار خریداران خوبی داشت که برای خرید این تلفن همراه ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال پرداختند و تلفن همراه ایسوز پتفون در دو مدل به مبلغ ۲۶ میلیون و ۵۰۰ و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خریداران فروخته شد.
این فعال بازار تلفن همراه سپس به وضعیت بازارهای جهانی این کالا اشاره کرد و گفت: در شش ماهه دوم سال جاری میلادی بازار تلفن همراه در جهان از رونق خوبی برخوردار شده است، به طوری که شرکت سامسونگ با ۲۴ درصد سهم بازار در صدر فروشندگان تلفن همراه در جهان قرار گرفت.


وی افزود: شرکت نوکیا با ۲۰ درصد بازار تلفن همراه جهان در رده دوم قرار گرفته است، شرکت اپل با ۵/۶ درصد در رده سوم و شرکت کره ای ال جی نیز با ۲/۳ درصد فروش در رتبه چهارم ایستاد.


وی با بیان اینکه، فروش نوکیا در بازارهای جهانی بسیار کاهش پیدا کرده است، افزود: با شش درصد رشد فروش سالانه در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۳۲ میلیون انواع تلفن همراه در جهان به فروش رسید، در حالی که در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۰۷ میلیون دستگاه تلفن همراه در بازارهای جهانی به فروش رسید.
آمارها نشان می دهد با رونق فروش گوشی های هوشمند به کاربران، شرکت های بزرگ تولید کننده تلفن همراه در نیمه دوم سال جاری میلادی حدود ۳۸۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازارهای جهانی فروختند، در حالی که در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ این رقم حدود ۱۵۶ میلیون دستگاه بود.