به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این که صبح امروز عملیات راه اندازی پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آغاز شد گفت: با انتقال گاز ترش به پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی به تدریج و در روزهای آینده دور فشار گاز برای تزریق به پالایشگاه برای شیرین سازی افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

محمدرضا زهیری با اشاره به این که گاز این پالایشگاه از فازهای ۶،۷ و ۸ میدان گازی پارس جنوبی تامین خواهد شد اعلام کرد: با راه اندازی بخشی از پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی ۱۲.۵ میلیون مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود

 

 

 

 

 

به گزارش ایسنا، هم اکنون پیشرفت فاز ۱۵ و۱۶ پارس جنوبی بعد از گذشت ۷۲ ماه از اجرای پروژه به ۹۱ درصد رسیده است.

 

 

 

 

 

اگر چه برای برداشت گاز از این فاز تاریخ های متفاوتی مانند پاییز ۹۰ و تابستان و پاییز ۹۱ اعلام شده بود اما به گفته زهیری- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس- باید سال آینده منتظر برداشت گاز از این فازهای شش ساله بود؛ چرا که سکوهای این دوفاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف ساخته نشده است و طبق وعده زهیری آذرماه امسال این دو سکو تکمیل می شود.

 

 

 

 

 

از سوی دیگر حفاری ۲۴ حلقه چاه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی توسط شرکت حفاری دانا کیش تاکنون تکمیل نشده و پیش بینی می شود حفاری ۱۲ حلقه چاه فاز ۱۵ نیمه دوم سال ۹۳ و حفاری ۱۲ حلقه چاه فاز ۱۶ نیمه اول ۹۳ تکمیل می شود.

 

 

 

 

 

قرارداد توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به ارزش ۵.۱ میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت و شرکت آریانفت شهاب اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۵ به امضا رسید و عملیات اجرای این دو فاز از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.

 

 

 

 

 

قرارداد ساخت پالایشگاه این دو فاز نیز بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی و به عنوان مسوول بخش خشکی و نماینده پیمانکاران در طرح و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان مسوول بخش دریا بسته شده است.

 

 

 

 

 

ساخت سکوها و سازه های فوقانی آن ها از سوی دو شرکت ایزوایکو و صف با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می شود و ساخت لوله های دریایی و مدیریت بخش دریا نیز مستقیما بر عهده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است.

 

 

 

 

 

به گزارش ایسنا، درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی معادل سه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

 

 

 

 

 

هدف از طرح توسعه فاز ۱۵و ۱۶ پارس جنوبی با دو سکو و ۲۴ حلقه چاه، تولید روزانه ۵۰میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال. پی. جی) و یک میلیون تن اتان است.