به گزارش پارس به نقل از تراز، معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره دلایل افزایش اجاره بها در تهران گفت: در دو دهه بعداز انقلاب ملک در تهران به صورت متری خرید و فروش نمیشد اما با گذشت زمان به دلیل افزایش جمعیت و کاهش عرضه مسکن، آپارتمان سازی در تهران به سمت متراژهای پایین رفت و بعد از آن شاخص قیمت گذاری برای خرید و فروش به شکل متری درآمد.

احسان عقبایی ادامه داد: اگر همین شاخص را در بخش اجاره وارد کنیم تاثیری بر روی قیمت اجاره ندارد ؛ مهم ترین نکته کنترل قیمت مسکن است که تبع آن نرخ اجاره بها بالا می رود.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کل یک واحد مسکونی ۶۰۰ میلیون تومان باشد، به طور معمول یک ششم آن معادل ۱۰۰ میلیون تومان قیمت رهن آن خانه می شود. البته ممکن است یک موجری بگوید متری یک میلیون تومان آن را اجاره میدهد که در نهایت تفاوتی با قیمت رهن آن ندارد ؛ البته چنین موضوعی با توجه به روند افزایش ارزش ملک طبیعی است.

وی در ادامه تنها راهکار مقابله با افزایش اجاره بها در این بخش را کنترل قیمت مسکن دانست و گفت: وقتی به طور طبیعی مالک سود ارزش سرمایه خود در زمان سپرده گذاری در بانک را با سود حاصل از اجاره داری مقایسه میکند به این نتیجه میرسد که بهتر است نرخ اجاره بها خود را افزایش دهد بنابراین بدین صورت نرخ اجاره در سطح شهر روند افزایشی به خود میگیرد.

وی در ادامه درباره ورود مسکن مهر به حوزه اجاره بها نیز توضیح داد: درست است که طرح مسکن مهر در برخی از شهرها توانست بخشی از تقاضا را جوابگو باشد اما در شهرهای بزرگ به ویژه تهران چون نتوانست به بافت فرسوده ورود کند موفق نبود.