به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: از طرفی نیز انتظار می رود رکود معاملات که از اوایل ماه مبارک رمضان تشدید شده است رفته رفته و در نیمه دوم این ماه و پس از تحلیف رییس جمهور جدید و معرفی کابینه کاهش یابد؛ هرچند هنوز نشانه هایی از این موضوع دیده نشده است. از سوی دیگر به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه طی یک هفته اخیر به دلیل بی تغییر ماندن نرخ ارز در برخی از روز ها تاثیرگذاری قیمت فلزات جهانی در بورس لندن بر روند قیمت فلزات داخلی بیشتر بود، به طوری که به نظر می رسد در هفته گذشته قیمت های جهانی در کنار تحولات نرخ ارز بر بازار اثرات بالایی را گذاشته است. فعالان آگاه معتقدند پیش از این نوسانات بالای ارز به تغییرات شدید قیمت فلزات پایه در بازار منتهی می شد، اما اکنون که بهای دلار در بازار تقریبا ثابت مانده تغییرات قیمت جهانی فلزات پایه سکان بازار را به دست گرفته است. البته نا گفته نماند که نرخ ارز در بعدازظهر روز پنج شنبه با افزایش رو به رو شد که پیش بینی می شود این موضوع روز شنبه تاثیر خود را بر روند قیمت ها بگذارد.
همچنین برخی کارشناسان معتقدند که رکود بازار در این روزها طبیعی است، چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده و در نتیجه کاهش قیمت ها سیگنال هایی به خریداران منتقل می کند که ممکن است به زودی به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر شود، اما در حال حاضر، معامله گران حاضر به خرید نیستند.
از طرف دیگر نیز با توجه به پیش بینی آگاهان اقتصادی به نظر می رسد که نوسان قیمت های جهانی فلزات صنعتی به خصوص برای مس و قلع ادامه دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت های جهانی این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم انداز میان مدت بیشتر احتمال داشته باشد، این نکته را نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو به رشد، اما همراه با نوسانات مقطعی را پیش رو دارد؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات مقطعی را تجربه کند.
همچنین آگاهان اقتصادی معتقدند که افت وخیز نرخ اونس جهانی طلا تاثیر بسزایی بر برخی فلزات گذاشته است به طور مثال قیمت جهانی فلزاتی همانند مس و روی که مثل طلا قابل معامله در بازارهای الکترونیکی هستند، همانطور که با طلا افزایش یافتند می توانند با طلا نیز پایین بیایند.
از سوی دیگر بانک عظیم بی ان پی پاریباس در گزارشی از احتمال احیای بازار فلزات پایه درادامه سال جاری میلادی خبر داد. طبق این گزارش پیش بینی می شود که روند قیمتی فلزات پایه از فصل سوم جاری بار دیگر سیری صعودی به خود ببیند و این روند در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز ادامه یابد.