به گزارش پارس به نقل از مهر، از اول تا ۲۴ تیرماه تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات کشور ۱۳۷ هزار و ۳۸۹ قرارداد بوده است که از این تعداد ۷۱ هزار و ۶۳۳ قراداد مبایعه نامه و ۵۹ هزار و ۳۸۰ اجاره نامه به ثبت رسیده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم قراردادها ۱۳۱ هزار و ۴۱۸ قرار داد بوده است که ۷۸ هزار و ۹۳۳ قرارداد آن متعلق به مبایعه نامه و ۴۵ هزار و ۶۴۷ قرارداد مربوط به اجاره نامه بوده است.

همچنین در این تاریخ تعداد قراردادهای مسکن در استان تهران، ۳۴ هزار و ۱۷۰ قرارداد بوده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۳ مبایعه نامه و ۱۸ هزار و ۴۷۰ اجاره نامه به ثبت رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۵ هزار و ۹۶۴ قراداد بوده است که از این تعداد ۲۰ هزار و ۳۰۳ مبایعه نامهه و ۱۳ هزار و ۷۵۹ اجاره نامه به ثبت رسیده است.

این ارقام نشانگر افزایش رکود بازار مسکن استان تهران در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته است ضمن آنکه آمارهای اجاره نامه نشان می دهد که تعداد مستاجران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و از سوی دیگر تعداد خریداران مسکن با کاهش زیادی مواجه شده است.

آمارها حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال تعداد قراردهای مسکن در استان تهران، ۱۷ هزار و ۴۵۵ قرارداد بوده که از این تعداد ۹ هزار و ۹۵۳ مبایعه نامه و ۶ هزار و ۴۶۱ اجاره نامه به ثبت رسیده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۲۴ قراداد بوده که ۱۲ هزار و ۵۰۷ مربوط به مبایعه نامه و ۵ هزار و ۹۸۰ مربوط به اجاره نامه بوده است.

در اردیبهشت ماه امسال هم ۵۴ هزار و ۳۷۶ قرارداد به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۰ هزار و ۹۱۱ مبایعه نامه و و ۱۹ هزار و ۸۵۳ اجاره نامه بوده است که این ارقام در مدت مشابه سال گذشته رقم ثبت ۴۳ هزار و ۶۴۷ قراداد را نشان می دهد. براین اساس اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته معاملات مسکن رونق بیشتری داشته است.

در خرداد ماه امسال هم تعداد قراردادهای ثبت شده به رقم ۴۷ هزار و ۳۲۸ عدد رسید که از این تعداد ۲۴ هزار و ۱۸۸ قرارداد مبایعه نامه و ۲۰ و ۴۳۱ قرارداد اجاره نامه بوده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم کل قرادادها ۴۲ هزار و ۷۴۱ عدد بوده که ۲۵ هزار و ۴۳ مبایعه نامه و ۱۵ هزار و ۳۵۶ اجاره نامه به ثبت رسیده است.

براین اساس رونق تعداد قرادادها در خرداد ماه امسال بیش از سال گذشته بوده اما تعداد مستاجران با افزایش چشمگیری مواجه بوده است در حالیکه خرید و فروش مسکن کاهش یافته است.

**آخرین آمار ثبت قرادادهای مسکن در کل کشور

براساس این آمار، در فروردین ماه سال گذشته تعداد ۹۲ هزار و ۴۱۶ قرارداد مسکن در کل کشور به ثبت رسید که از این تعداد ۶۵ هزار و ۶۰۷ مبایعه نامه، ۲۱ هزار و ۵۰۰ اجاره نامه، ۲۳ اجاره به شرط تملیک، ۵۸۱ انتقال سرقفلی، ۳ هزار و ۸۵۱ پیش فروش به ثبت رسیده است این در حالی است که در فروردین ماه امسال ۹۴ هزارو ۴۷۹ قرار داد به ثبت رسیده که از این تعداد ۶۶ هزار و ۲۹۴ مبایعه نامه، ۲۲ هزار و ۹۲۹ اجاره نامه، ۱۰ اجاره به شرط تملیک، ۶۲۶ انتقال سرقفلی و ۳ هزار و ۵۸۷ پیش فروش بوده است.

همچنین تعداد قراردادهای مسکن در اردیبهشت سال گذشته، ۱۶۱ هزار و ۷۸۸ قرارداد بوده است که از این تعداد، ۱۰۷ هزار و ۴۱۷ مبایعه نامه، ۴۵ هزارو ۶۰۷ اجاره نامه، ۳۱ اجاره به شرط تملیک، ۸۸۵ انتقال سرقفلی و ۶ هزار و ۴۵۹ پیش فروش به ثبت رسیده است همچنین در اردیبهشت امسال رقم کل قرادادها به ۲۰۷ هزار و ۲۶۹ قرارداد رسید که از این تعداد ۱۳۷ هزار ۹۱۰ مبایعه نامه، ۵۶ هزار و ۹۵۶ اجاره نامه، ۱۹ اجاره به شرط تملیک، یک هزار و ۴۰۰ انتقال سرقفلی و ۸ هزار و ۴۸۸ پیش فروش بوده است.

در خردادماه سال گذشته هم تعداد ۱۵۷ هزار و ۹۹۹ قرارداد به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۹ هزار و ۷۱۰ مربوط به مبایعه نامه و ۵۰ هزار و ۲۳۰ مربوط به اجاره نامه بوده است این در حالی است که در مدت مشابه امسال رقم کل قراردادها ۱۸۵ هزار و ۷۰۵ قرارداد بوده که ۱۱۲ هزار و ۹۴۸ قرارداد مبایعه نامه و ۶۲ هزار و ۷۹۷ قرارداد اجاره نامه بوده است.

براین اساس آمارهای کل کشور هم حاکی از این است که تعداد مستاجران با افزایش بسیار زیادی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است که دلیل این امر بطور حتم، افزایش قیمت مسکن در سال گذشته و کاهش قدرت خرید متقاضیان است.