به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سریال تکراری افزایش قیمت محصولات کشاورزی مانند گوجه، پیاز، کاهو و اینبار سیب زمینی به علت کمبود عرضه و کاهش کشت آن در نقاط حاصلخیز طی چند سال گذشته گویا تمامی ندارد.

افزایش قیمت سیب زمینی از ابتدای سال جاری آغاز شده است و گاهی اندکی کاهش می یابد و دوباره به قیمت قبلی باز می گردد.

به گفته محمدی رییس اتحادیه سیب زمینی کاران؛ سطح زیر کشت سیب زمینی از ۱۵۰هزار هکتار به حدود ۷۰هزار هکتار در سال جاری رسیده که باتوجه به میزان عملکرد این محصول نهایتا امسال ۵/۲ میلیون تن سیب زمینی از مزارع کشور برداشت می شود و سرانه مصرف هر ایرانی۴۵ کیلو گرم در سال است.

وی از سوی دیگر سرمازدگی و بارش سیل آسای باران در برخی مناطق غربی کشور را عامل کاهش یک میلیون تنی سیب زمینی عنوان می کند و اظهار داشت: این کمبود را نمی توان از بازار خارجی تامین کرد چرا که به راحتی قیمت این محصول با نوسان مواجه می شود.

البته به گفته مسئولان ؛ سیب زمینی همچنین کشت استمرار سیب زمینی مناطقی مانند جیرفت، سرپل ذهاب و… از کیلویی ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان از کشاورزان خریده شد در حالی که قیمت این محصول در بازار مصرف حدود ۲۶۰۰ تومان است.

در حالیکه مسئولان قیمت واقعی سیب زمینی در بازار را برای هر کیلو ۱۰۰۰ تومان عنوان می کنند چرا که این محصول کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود این درحالیست که سیب زمینی در خرده فروشی های سطح شهر به قیمت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

هفته گذشته دارایی نژاد رییس اتحادیه بار فروشان از کاهش قیمت سیب زمینی به ۷۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار خبرداد و علت آن را تعطیلی میدان مرکزی میوه و تره بار در روز جمعه و نظارت بیشتر بر فرایند عرضه خواند، اما این ارزانی هم دیری نپایید و دوباره قیمت این محصول پر مصرف به ۱۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار رسید.

گفتنی است حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار پیش از این علت گرانی سیب زمینی در سال جاری را پایین بودن قیمت خرید این محصول در دوسال گذشته عنوان کرد و عدم اجرای الگوی کشت و نبود نظارت در کشت مناسب با نیاز بازار موجب شد تا کشاورزان در سال گذشته از کشت سیب زمینی خودداری کنند و کشور با کمبود عرضه و گرانی این محصول مواجه شود.

این در حالی است که همین گرانی سیب زمینی در سالجاری کشاورزان را ترغیب به کشت آن می کند و ممکن است سال آینده همانند دو سال گذشته با فراوانی و هدر رفتن این محصول در کشور مواجه شویم.

بنابراین اجرای دقیق و نظارت کامل بر الگوی کشت تنها راهکاری است که می تواند از سریال تکراری فراوانی و ارزانی یک محصول در سالی و کمبود و گرانی همان محصول در سال بعد جلوگیری کرد.