به گزارش پارس به نقل از مهر، مقام معظم رهبری فروردین ماه سال ۱۳۹۰ در بازدید از روند ساخت و توسعه فازهای پارس جنوبی، خواستار تدبیر مسئولان صنعت نفت نسبت به تسریع و شتاب در طرح توسعه این میدان مشترک گازی شدند.

با این وجود طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تیر ماه سالجاری وارد هفتمین سال اجرایی خود شده است و با گذشت بیش از ۷۲ ماه هنوز امکان تولید و پالایش گاز طبیعی وجود ندارد.

بر اساس استانداردهای تعریف شده در شرکت ملی نفت ایران یک فاز استاندارد پارس جنوبی شامل حفاری چاه در خلیج فارس، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سکو و خطوط لوله دریایی به منظور انتقال و پالایش اولیه گاز و سپس احداث پالایشگاه ساحلی شامل مخازن ذخیره سازی، ردیف های شیرین سازی و واحدهای یوتیلیتی برای تامین آب، بخار و سرویس های جانبی است.

در حال حاضر پیشرفت ساخت پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به حدود ۹۲ درصد رسیده است به طوری که تاکنون تعدادی از مخازن ذخیره سازی و برخی واحدهای یویتیلتی در مدار بهره برداری قرار گرفته اما هیچ یک از ردیف های شیرین سازی گاز آماده راه اندازی نیستند.

در بخش حفاری چاه های دریایی هم اکنون هیچ یک از ۲۴ حلقه چاه گاز دریایی به طور کامل تکمیل نشده و با وجود فعالیت ۲ دستگاه دکل دریایی اما پیش بینی می شود تا پایان فصل تابستان امکان تکمیل تعدادی از این چاه های دریایی فراهم نشود.

اما ساخت، نصب و راه اندازی سکوهای دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ چالش برانگیزترین بخش این مگا پروژه گازی است به طوری که با وجود نصب پایه سکوها اما هیچ یک از سکوهای دریایی در یارد بندرعباس ساخته نشده و تاکنون برای نصب در دریا حمل نشده است.

در حال حاضر به دلیل عدم به موقع تامین برخی از قطعات، ساخت و تکمیل سکوهای فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در یارد خرمشهر به صورت لاک پشتی در حال انجام است و با توجه به روند پیشرفت اجرایی امکان ساخت و نصب این سازه های غول پیکر در سالجاری وجود ندارد.

در همین حال محمدرضا زهیری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اردیبهشت ماه سالجاری در گفتگویی از راه اندازی یک ردیف شرین سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در خردادماه سالجاری خبر داده و اعلام کرده بود: قرار است گاز فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی با ساخت یک خط لوله در فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی شیرین شود.

با این وجود راه اندازی یک ردیف شیرین سازی با استانداردهای شرکت ملی نفت مبنی بر تعریف یک فاز استاندارد مغایرت داشته و راه اندازی واحد شیرین سازی آن هم با گاز تولیدی فازهایی که در دولت نهم افتتاح شده به منزله راه اندازی یک فاز جدید نیست.

از سوی دیگر در طول چهار سال گذشته تاکنون پروژه ای برای شیرین سازی گازهای ترش فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی تعریف و اجرایی شده است به طوری که گاز این فاز در پالایشگاه های فجرجم و بیدبلند یک منتقل و شیرین سازی می شود.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه نهایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی ها است.