به گزارش پارس به نقل از فارس، خوش شانسی به اسد رو آورده. این روزها همه چیز به نفع او رقم می خورد. یکی از مهمترین این اقبال ها پیروزی نظام سوریه در پاکسازی و تسلط بر القصیر است.

ارتش سوریه بامداد چهارشنبه در پی انجام عملیات غافلگیرانه شبانه، توانست بخش های شمالی شهر استراتژیک القصیر در استان حمص را هم به دست گیرد و بدین ترتیب این شهر و حومه های آن عملا به کنترل ارتش درآمد.

البته ارتش سوریه از دو هفته پیش عملیات باز پس گیری شهر راهبردی القصیر را آغاز کرده بود که قریب یکسال بود به دست شورشیان و تروریست های مسلح افتاده بود. نظامیان سوری در این مدت، ضمن پاکسازی حومه القصیر، راه های مواصلاتی به این شهر را بستند و هر گونه امکان ارسال سلاح به گروه های مسلح داخل شهر را از بین بردند. پس از آن، از سمت جنوبی، شرقی و غربی وارد شهر شدند و گروه های مسلح را در بخش شمالی به محاصره خود در آوردند.

چرا کنترل القصیر مهم است؟

شهر القصیر در جنوب غربی شهر حمص قرار دارد. با این حال شورشیان ترجیح دادند شهر القصیر یا همان مثلث الضبعه، الحمیدیه و عرجون را به عنوان پایگاه خود برگزینند. شهر القصیر از نظر سوق الجیشی ویژگی های خاص خود را دارد. این شهر از سمت غرب با شهر طرابلس در شمال لبنان هم مرز است، از این رو، کنترل آن از سوی گروه های مسلح به معنای اشراف و سیطره کامل بر مرزهای سوریه با لبنان و در نتیجه امکان دریافت سلاح و تجهیزات نظامی از داخل لبنان بود. در واقع، به علت این هم مرز بودن، شورشیان از منطقه سنی نشین شمال لبنان به عنوان عقبه تجهیزاتی و تامین نیروی انسانی استفاده می کردند.

از سوی دیگر، القصیر به علت واقع شدن در شمال دمشق گذرگاهی برای حرکت به سوی پایتخت بوده و آخرین تلاش گروه های مسلح برای ورود به شهر دمشق از طریق همین گذرگاه صورت گرفته است.

القصیر همچنین کمتر از ۱۰ کیلومتر با منطقه العقده که نقطه تلاقی اکثر جاده های بین المللی داخلی سوریه است، فاصله دارد و همین مسئله به تروریست ها برای دریافت کمک و پشتیبانی و نیز کنترل رفت وآمد جاده ای کمک شایانی می کرد که اکنون این گروه ها، همه این فرصت ها را از دست داده اند.

علاوه بر این، تسلط بر القصیر، به معنای به دست گرفتن مناطقی دیگر نظیر داریاست که باعث می شود گروه های مسلح بیش از ۱۰ کیلومتر دیگر از پایتخت دور شوند و دیگر استفاده از سلاح های سبک و نیمه سنگین در هدف گرفتن دمشق بی تاثیر باشد. از این منظر نیز، پیروزی ارتش سوریه در القصیر، دستاورد امنیتی و سیاسی فراوانی برای آن قلمداد می شود.

از سوی دیگر، اقدام ارتش سوریه در به دست گرفتن این شهر، زمینه ساز بازگشایی مسیر میان حمص و دمشق و در نتیجه واگذاردن کنترل این مسیر به نیروهای کم تجربه تر برای تحرک نیروهای نخبه با فراغ بال بیشتر برای انجام عملیات دیگر در مناطقی نظیر حلب است که طبق برخی گزارش ها، ارتش سوریه قصد دارد طی روزهای آینده نبردی جدید برای بازپس گیری پایتخت اقتصادی کشور آغاز کند.

علاوه بر این، اقدام ارتش سوریه در به دست گرفتن القصیر، می تواند راه ارسال تجهیزات نظامی به ۲ استان استراتژیک و راهبردی در سوریه یعنی حمص و دمشق را فراهم سازد و پس از آن زنجیره استان های حماه، ادلب و قامشلی در غرب و شمال غربی کشور نیز از هرگونه ورود گروه های مسلح و تسلیحات ایمن شوند و این امر هم در چارچوب مقدمه چینی برای آغاز عملیات استان حلب اهمیت فراوان دارد.

اما این همه اهمیت موضوع تسلط نظام سوریه بر القصیر نیست. در کمتر از یک ماه دیگر، مذاکرات ژنو ۲ در راه است و پیروزی ارتش سوریه در این شهر می تواند به عنوان برگ برنده ای در دستان نظام سوریه عمل کند و دمشق با موضع قوی تری در این نشست حاضر شود.

در واقع این پیروزی زمانی حاصل شد که به دنبال موافقت دمشق در نشست ژنو ۲ و فرسایش محور ضد اسد، شمار حاضران نشست بین المللی دوستان سوریه ناگهان از صد و چند کشور به ۱۱ کشور کاهش یافته است. به دنبال همین پس رفت قابل توجه، توافق بر سر برکناری اسد در میان اعراب، به اختلاف نظر درباره سرنوشت او تبدیل شده تا جائیکه دبیرکل اتحادیه عرب هم ناچار شد آنچه را که میلیون ها نفر در صفحات تلویزیون درباره واگذاری کرسی سوریه به مخالفان دیده بودند، تکذیب کند.

نکته دیگر اینکه عملیات پاکسازی القصیر، در دوره انتقال رهبری گروه های سلفی از قطر به عربستان صورت گرفت. به گفته کارشناسان در شرایطی که هدایت کنندگان کلان این جریان سرگرم انتقال رهبری از قطر به عربستان بودند و باعث دو دستگی بین جناح های مختلف ضد سوری از جمله تبدیل جبهه النصره به دو جریان طرفدار القاعده العراق الاسلامیه (جناح عربستان) و بیعت کنندگان با ایمن الظواهری (جناح قطر) شدند، این عملیات در بهترین شرایط صورت گرفت.

به این ترتیب می توان گفت، برنده جنگ در القصیر، نیمی از جنگ را به نفع خود به پایان برده است، اما نیم دوم آن باید در میز مذاکرات و چانه زنی های سیاسی چند قطبی به انجام برسد. بنابراین، برنده جنگ القصیر می تواند ماه آینده با برگ های برنده قابل توجهی در ژنو حاضر شود.