بانک مرکزی انگلیس می‌گوید، افرادی که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید از ریسک‌ها آگاه باشند. در هشداری درباره خطرات احتمالی برای سرمایه‌گذاران، بانک مرکزی این سوال را مطرح کرد که آیا ارزش ذاتی در برجسته‌ترین ارز دیجیتال، که ارزش آن در امسال به حدود ۵۰ هزار دلار در هر واحد افزایش یافته، وجود دارد یا خیر.

این ارز دیجیتال در اوایل نوامبر به بیش از ۶۷ هزار دلار صعود کرد، اما پس از انتشار نخستین اخبار مربوط به نوع اومیکرون ویروس کرونا، پیش از تثبیت در این سطح، دچار فشار فروش شد.

قیمت بیت‌کوین می‌تواند به صفر برسد؟

معاون رئیس بانک مرکزی انگلیس، سر جان کانلیف، اظهار کرد که این بانک باید برای خطرات مربوط به رشد دارایی رمزارزی به دنبال افزایش سریع محبوبیت آن آماده باشد. قیمت آنها می‌تواند کاملا متغیر باشد و از نظر تئوری، قیمت بیت‌کوین می‌تواند به صفر برسد.

لازم به ذکر است که ارزش بازار دارایی‌های رمزارز از اوایل سال ۲۰۲۰، ده برابر شده و به حدود ۲.۶ تریلیون دلار رسیده که نشان‌دهنده حدود یک درصد از دارایی‌های مالی جهانی است. حدود ۰.۱ درصد از ثروت خانوارهای بریتانیایی در بیت‌کوین و دارایی‌های رمزارز مشابه مانند اتریوم و بایننس‌کوین است. حدود ۲.۳ میلیون نفر دارایی‌های رمزارزی در اختیار دارند که میزان هر کدام به طور میانگین ۳۰۰ پوند است.

کمیته سیاست مالی بانک انگلیس، که در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ به منظور نظارت بر ریسک‌ها تشکیل شد، اخیرا اعلام کرد که تهدید مستقیم کمی برای ثبات سیستم مالی بریتانیا از سوی دارایی‌های رمزارزی وجود دارد. با این حال، هشدار داد که با سرعت قابل توجه رشد فعلی، چنین دارایی‌هایی می‌توانند با خدمات مالی سنتی همبستگی بیشتری پیدا کنند و احتمالا خطرات زیادی را به دنبال خواهند داشت.

بیت‌کوین نتوانست بسیاری از ویژگی‌های مورد نیاز یک ارز را برآورده کند

بانک مرکزی انگلیش اذعان داشت که موسسات بزرگ باید رویکرد محتاطانه‌ای برای پذیرش دارایی‌های رمزارز در پیش بگیرند و این موضوع باعث می‌شود که توجه بیشتری به تحولات بازار داشته باشند.

در این بیانیه آمده است: "افزایش چارچوب‌های نظارتی و اعمال قانون، هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، برای تاثیرگذاری بر تحولات چنین بازارهایی با رشد بالا، به منظور مدیریت ریسک‌ها، تشویق نوآوری پایدار و حفظ اعتماد و یکپارچگی گسترده‌تر در سیستم مالی، مورد نیاز است."

در وبلاگ جداگانه‌ای که روز سه‌شنبه در وب‌سایت آن منتشر شد، یکی از کارکنان بانک گفت که بیت‌کوین نتوانست بسیاری از ویژگی‌های مورد نیاز یک ارز را برآورده کند و خطرات آن به دلیل ماهیت نوسانی آن است.

یکی دیگر از کارکنان این بانک اظهار کرد: "مشکل این است که بر خلاف اشکال سنتی پول، بیت‌کوین برای قیمت‌گذاری مواردی غیر از خودش استفاده نمی‌شود."

تا فوریه ۲۱۴۰ کل بیت‌کوین‌ها استخراج می‌شود

وی در ادامه افزود که محدودیت این دارایی رمزارز – که به ۲۱ میلیون واحد بیت‌کوین محدود است – یکی از دلایل اصلی جذب سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود، اما این ویژگی که در طراحی آن تعبیه شده، حتی در نهایت ممکن است باعث بی‌ارزش شدن بیت‌کوین شود."

درحال‌حاضر حدود ۱۹ میلیون بیت کوین در گردش است و ماینرها به طور مداوم سکه‌های جدید را به بازار اضافه می‌کنند. در حالی که انتظار نمی‌رود تا فوریه ۲۱۴۰ کل بیت‌کوین‌ها استخراج شود، نگهداری این سیستم در طول زمان دشوارتر می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین