هادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پارس‌نیوز و درتشریح وضعیت کنونی این بازار باتوجه به تغییر مدیریت سازمان اظهارداشت: تغییر ریاست سازمان بورس منجر به راهبرد متفاوتی در بازار نشده است‌‌ بنابراین سیاست‌های کلی بورس همچنان محفوظ است.

وی افزود: کلیت بازار را می‌بایست مطابق پارامترهای اثرگذار همچون دلار، قیمت‌های جهانی و نرخ بهره بررسی کرد‌. ازجمله قیمت دلار که در حال حاضر اتفاق کاهشی یا افزایشی چشم‌گیری برای آن تصور نمی‌شود مگر آنکه در یک بازه زمانی، خبری تاثیرگذار بر این فضا منتشر گردد.

میرعلمی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌گردد که قیمت دلار در این محدوده ماندگار و حفظ گردد. لازم به ذکر است تا بگوییم اتفاقاتی نظیر برجام و مذاکره می‌تواند جزو اخبار تاثیرگذار بر قیمت دلار و نرخ کاهشی آن شود. همچنین تصور می‌شود دلار نیمایی نیز که بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است، به تدریج با رشد مواجه و در گزارش بعدی آن‌ها را به سود برساند چراکه در حال حاضر ۷۰ درصد شرکت‌های این فضا، دلاری محور هستند.

*کف شاخص ۱میلیون و ۳۲۰ هزار واحد/ شاهد افت چشم‌گیر نخواهیم بود

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: در مبحث قیمت‌های جهانی می‌توان به قیمت نفت اشاره کرد که در شرایط کنونی به ۸۵ دلار رسیده و قیمت مس مجدد به بالای ۱۰ هزار دلار بازگشت.

او یادآور شد: از نگرانی حال حاضر بازار نرخ بهره است. از آنجایی که دولت با کسری بودجه رو به روست یکی از راهکاری جبران، اوراق است و به دلیلی که فروش اوراق با حجم لازمه برای سرمایه‌گذاران جالب نیست، احتمال رشد نرخ بهره وجود دارد و همین موضوع خود به تنهایی موجب نگرانی فعالین بازار شده است.

وی در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: جمع‌بندی حال حاضر بدین شرح است که به دلیل سپری شدن قیمت‌های جهانی در بازه مناسب، شاخص با افت چندانی مواجه نخواهد شد. کف شاخص را می‌توان ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد دید و نقطه تعادل بازار را نیز ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار داد.