در آخرین هفته آبان ۹۹ شاهد کاهش چشمگیر نرخ ارز و سکه بوده ایم به طوری که نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی رسید و قیمت سکه ۱۱ میلیون تومان شد، اما بازار سرمایه نیز در اوایل هفته با اُفت شاخص کل همراه بود، ولی در روز‌های پایانی هفته  رشد مثبتی داشت و بخشی از سهام‌های بورس سبز پوش شد.

نرخ دلار و یورو بیش از یک هزار تومان کاهش یافت

 در چهارمین هفته آبان ۹۹ بازار ارز روند نزولی داشت به طوریکه دلار از نرخ ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان به قیمت ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان رسید که این ارقام نشان دهنده آن است که دلار یک هزار و ۲۳۰ تومان در این هفته ارزان شده است و  یورو نیز با  کاهش یک هزار و ۴۷۰ تومانی از قیمت ۳۱ هزار و ۷۷۰ تومانی به نرخ ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

چرخش بازارهای مالی بر مدار کاهش قیمت؛ تحولات بازار سرمایه در راه است؛ تعطیلی اصناف بر قیمت تاثیر ندارد

روند قیمت دلار در چهارمین هفته آبان ۹۹  

ورود سکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی 

در این هفته بازار طلا و سکه همسو با بازار ارز  با کاهش نرخ مواجه بود و سکه تمام بهارآزادی از قیمت ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مبلغ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش حدود ۱۰۰ هزار تومانی از نرخ یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان رسید.

روند نزولی نرخ ارز تقاضا را در بازار طلا و سکه کاهش داد 

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در باره کاهش  قیمت طلا و سکه در بازار گفت: ۲ عامل در کاهش قیمت طلا و سکه تاثیر بسزایی دارد که شامل نرخ ارز و اونس جهانی است.

او افزود: کاهش قیمت ارز در بازار از هفته گذشته آغار شده بود که بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت و باعث کاهش قیمت آن شد. اونس جهانی که دومین عامل تاثیر گذار در بازار طلا و سکه است در این هفته با کاهش نرخ مواجه شد.

کشتی آرای  تصریح کرد: کاهش نرخ  نرخ ارز و اونس جهانی سبب شد  در این هفته تقاضا به شدت کاهش یابد و میل به سرمایه گذاری و خرید طلا و سکه کاهش چشمگیری داشت چراکه با روند نزولی قیمت‌ها  در بازار، میزان  فروش بیشتر از خرید بود و معاملات نسبت به هفته‌های گذشته کمتر بود.

او بیان کرد: در روز‌های پایانی هفته با توجه به تعطیلی ۲ هفته‌ای اصناف در بازار میزان معاملات کاهش قابل توجهی شد و به حداقل رسید که در پی آن کاهش چشمگیر حباب سکه را شاهد بوده ایم.

کاهش ۲۹ دلاری اونس جهانی در آخرین هفته آبان ۹۹

کشتی آرای اظهار کرد: به طور متوسط در چهارمین هفته آبان ۹۹ قیمت جهانی طلا ۲۹ دلار کاهش یافت همچنین سکه طرح قدیم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد و سکه طرح جدید تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

او افزود: بیشتر  کاهش قیمت  برای نیم سکه رقم خورد به طوری که  حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را داشته است و این میزان کاهش نشان دنده آن است که حباب سکه در حال تخلیه شدن  است همچنین  ربع سکه حدود ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت و سکه یک گرمی ۱۵۰ تومان ارزان شد.

کشتی آرای گفت: تغییرات  قیمت ارز به میزانی که نرخ طلا و سکه  کاهش یافته نبوده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشته است. حباب سکه نیز حدود با کاهش  ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شد  و در حال حاضر حباب سکه به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که البته در اوایل هفته بیش از یک میلیون تومان بوده است.

او  افزود: تعطیلات ۲ هفته‌ای پیش رو اصناف بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار نخواهد بود چراکه نرخ آن به  قیمت اونس جهانی و ارز بستگی دارد و مانند کالا‌های دیگر که با کمبود تقاضا نرخ آن‌ها کاهش می‌یابد تاثیری بر قیمت نخواهد داشت و ممکن است از حباب سکه کاسته شود.  

افزایش نرخ سود بانکی عامل موثر  رکود بازار‌های مالی 

مهدی دلبری  کارشناس بازار سرمایه درباره  تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: بیشتر شرکت‌هایی  که  صادر کننده هستند و تسهیلات ارزی دریافت می‌کنند تغییرات نرخ ارز بر آن‌ها تاثیر گذار است، اما مهمتر از نرخ ارز تاثیر قیمت جهانی فلزات و کالا‌ها است که عامل موثری در سود بازار بوده است.

او بیان کرد: با مشخص شدن انتخابات آمریکا به نظر می‌رسد که نوسانات‌ها در بازار‌ها تا حدودی کمتر می‌شود و از میزان هیجانات کاسته می‌شود و منتظر اعلام  برنامه‌های اقتصادی  و تاثیر آن  در قیمت جهانی خواهیم بود. 

او درباره رشد ساخص کل در روز‌های اخیر گفت: با آزاد سازی سهام عدالت برای دومین بار روند شاخص کل برعکس شد و در حال حاضر روند فروش سهام عدالت به طور موقت متوقف شده است و  بخشی از  فروش سهام عدالت به صندوق‌های سرمایه گذاری  درآمد ثابت اختصاص خواهد یافت .

او افزود: ریسک مهم در بازار سرمایه مربوط به سود بانکی بوده است و وعده داده شده است که نرخ سود بین بانکی به کمتر ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت  و امیدواریم  روند  فروش اوراق دولتی توسط دولت به صورت منظم و معقول پیش رود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:از خبر‌های مثبت این هفته درباره  بازار سرمایه می‌توان به جلوگیری از  رانت خورای سهام‌های فلزات در بورس کالا اشاره کرد چراکه بنا بود با ۵۰ درصد تخفیف سهام فلزات عرضه شود که سود این قیمت گذاری‌ها به سهامداران واقعی برسد. 

دلبری افزود: شاخص کل بورس حدود ۴۲ درصد افت کرده بود و تقریبا  اکثر سهام‌ها در بازار بین ۴۰ تا ۴۵ اصلاح قیمت را تجربه کردند که البته  این اصلاح شدید و سریع بوده است و  با توجه به اینکه نتیجه گزارشتات ۶ ماه گذشته  تقریبا مناسب بود انتظار می رود که  روند نزولی تا حدودی متوقف شود.

او تصریح کرد: حقوقی‌ها تاثیر بسزایی در شاخص کل را نداشته اند چراکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد حجم معاملات را تشکیل می‌دهند  و حتی نمی‌توانند از هیجانات بازار جلوگیری کنند و تنها  تاثیری که در بازار دارند این است که به عنوان بازارگردان عاملی برای نقدشوندگی بازار کار کنند البته این  نکته را نیز باید در نظر گرفت که  حقوقی ها  متعلق به جامعه بزرگ سهامداران حقیقی هستند و بزرگترین سهام‌های حقوقی مربوط به سازمان  تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشور و چند سهام دیگر است که بر خلاف منافع  سهام دارن حقیقی رفتار نمی‌کنند و با آن‌ها رابطه همسویی دارند. 

چرخش بازارهای مالی بر مدار کاهش قیمت؛ تحولات بازار سرمایه در راه است؛ تعطیلی اصناف بر قیمت تاثیر ندارد

روند شاخص کل بازار سرمایه در چهارمین هفته آبان ۹۹

دلبری در پایان گفت:پیش بینی بازار سرمایه در روز‌های آینده بسیار سخت است،   اما احتمال دارد بازار به مدت چند ماه در یک کانل متعادلی پیش رود  و شاید از میزان هیجان در بازار کاسته شود  و اگر نرخ سود بانکی به میزان حال حاضر باقی بماند امکان دارد بازار‌ها به روکود بلند مدتی وارد شوند به بیان دیگر اگر نرخ سود بانکی در کانال ۲۰ تا ۲۲ درصد باشد اکثر بازار‌های مالی با افت مواجه می‌شوند و شاید بازار سرمایه آن  نشاط  سابق را تجربه نکند.