مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری درخصوص ظرفیت‌های برنامه‌ریزی گردشگری‌ ایران به «پارس‌نیوز» اظهارداشت: به کرات گفته‌ایم که موقعیت جغرافیایی ایران به دلیل آبراه‌های شمال و جنوب، ارتباط با دریای آزاد دنیا و دارا بودن بزرگترین دریاچه اتفاقی مبارک و پیشرفت بیشتر آن مستلزم برنامه‌ریزی گردشگری‌ست.

وی‌ افزود: این بستر خدادادی موجب شده تا ایران همواره در میان ۱۰ کشور برتر برنامه‌ریزی گردشگری‌ قرار گیرد. بنابراین باید قدر دانست و اتفاق‌های مبارکی همچون پیوستن ایران به پیمان شانگهای را عاملی برای توسعه گردشگری دانست.‌ این پیمان به دنیا نشان داد که ایران از لاک دفاعی خود بیرون آمده و قابلیت گفت‌وگو با دنیا را دارد.

خاکسار تصریح کرد: نگرش باز دولت سیزدهم موجب شد تا در سال ۱۴۰۰، ایران در جغرافیای سیاسی نه تنها آسیا و اروپا بلکه دنیا را به تعجب وا داشت. اکنون ایران می‌تواند با عضویت رسمی این پیمان به بازارهای بزرگ دنیا اتصال و مراودات اقتصادی انجام دهد. پیشنهاد آیت الله رئیسی مبنی بر اینکه ایران می‌تواند کریدور جاده ابریشم از کشورهای شمال روسیه و از چابهار به مرز خراسان رضوی باشد و از انزوای اقتصادی خود خارج شود.

*تعامل ایران با ۶۵ درصد از جمعیت دنیا

این کارشناس اقتصاد گردشگری همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی دقیق و اصولی ایران در واقع دهن کجی به قطعنامه تحریم ایران توسط دولت ترامپ بود. اکنون این پیمان می‌تواند تعامل ایران در آسیا را نشان و اثرگذاری تحریم دولت ترامپ را کمرنگ کند.

او ادامه داد: مراودات سیاسی، ارتباطات فرهنگی می‌آورد و ارتباطات فرهنگی خود موجب هم‌زبانی و تعاملات تجاری می‌شود. بنابراین اگر دیوارهای نادیده گرفته شده کشورها فرو بریزد و میان کشورهای فارسی‌زبان، آسیای میانه و مرکزی هم‌زبانی شکل گیرد، زمینه توسعه هر روز بیشتر از روز قبل فراهم خواهد شد.

خاکسار متذکر شد: پیمان شانگهای می‌تواند ستاره روشن در آسمان اقتصادی ایران را به دنیا نشان دهد چراکه مطابق این عضویت تعامل حال حاضر ایران با ۶۵ درصد جمعیت دنیاست که این میزان قابل توجه و به کشورهای غربی نشان داد که همیشه نمی‌توانند ابرقدرت باشند بلکه سیاست‌های انسان دوستانه ایران می‌تواند لنز رسانه‌های دنیا را به سوی دیگری تغییر دهد‌.

وی درپایان این گفت‌وگو گفت: اکنون ایران پل ارتباطی خود به دنیا را متصل کرده است. این پل ارتباطی در اذهان مردم اتفاقی بزرگ و مثمرثمر است. برقرار بودن این پل ارتباطی، موجب تعامل اقتصادی‌ست و تعامل اقتصادی زمینه ساز توسعه گردشگری خواهد بود. به زودی شاهد اتفاقات میمون در زمینه‌های گردشگری خواهیم بود و افق‌های روشنی را پیش‌بینی خواهیم کرد.