فصل برداشت نارنگی اول مهرماه است. نارنگی سبز در برخی فروشگاهها به فروش می رسد. برخی نارنگی را رنگ و به مردم می فروشند. 


به گزارش تحریریه، رئیس اتحادیه بارفروشان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فصل برداشت نارنگی در کشور از اول مهرماه آغاز می‌شود، گفت: در آن زمان این میوه به طور طبیعی رسیده و شیرین شده است اما متأسفانه طی سفری که هفته گذشته برای بررسی وضعیت تولید مرکبات به استان مازندران داشتیم متوجه شدیم که عده‌ای این میوه را به صورت کال و ترش می‌چینند و در گرمخانه‌ها با گاز اتیلن آن را رنگ آوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه برداشت نارنگی ١۵ روز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است، افزود: برداشت زود هنگام و رنگ آوری نارنگی برای سلامت مصرف کننده و جامعه به شدت مضر است و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید به این مسأله ورود کنند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: البته کشاورزان این اقدامات را انجام نمی‌دهند و عده‌ای دلال برای اینکه میوه را به عنوان نوبرانه گران‌تر بفروشند اقدام به چنین کارهایی می‌کنند.

دارایی نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته نیز چنین هشداری را درباره پرتقال داده بودیم اما توجه چندانی به آن نشد، گفت: امسال چند ماه زودتر درباره پرتقال این هشدار را تکرار می‌کنیم که فصل برداشت این میوه اول آذرماه است و سال گذشته عده‌ای ۵ آبان این محصول را برداشت و رنگ آوری آن را شروع کردند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با ابلاغ بخش نامه به کشاورزان استان مازندران برداشت زودتر از موعد نارنگی و پرتقال را ممنوع کند؛ همچنین رنگ آوری با گاز نیز به دلیل زیانی که برای سلامتی دارد باید ممنوع شود.

دارایی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اخیراً نیز دو تا سه کانتینر نارنگی توسط چند نفر به کشورهای عراق، آذربایجان و روسیه ارسال شده است، گفت: میزان این صادرات بسیار محدود بوده اما همین مقدار نیز نباید صادر شود چرا که بازارهای صادراتی ایران را خراب می‌کند و کشورهای دیگر جایگزین ما خواهند شد و ما در این زمینه به ویژه درباره صادرات پرتقال باید هوشیار عمل کنیم.