به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد زیار با اشاره به این که درسال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار فقط در حوزه کیف و کفش از شهر قم صادرات داشتیم بر رشد کیفیت و اشتغالزایی در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی تاکید کرد و گفت: مشابه همین رقم نیز صنعت کیف و کفش تبریز و خراسان صادرات داشته اند.

وی افزود: قم، تبریز و خراسان سه قطب تولید کیف و کفش در کشور هستند و درحال حاضر علاوه بر این که بازار داخل را از چینی ها گرفتیم بلکه بخش عمده ای از صنایع کیف و کفش در منطقه متعلق به صنایع تکمیلی ایران هستند.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این که فقط در شهر قم ۹ تا ۱۰ هزار نفر در صنعت کیف و کفش اشتغال دارند، بر ارتقای تولید صنایع تکمیلی در ایران تاکید کرد گفت: چند سال پیش کشور پر از کفش چینی بود اما در حال حاضر بازار در دست کفش ایرانی است.

به گزارش ایسنا، صادرات کیف و کفش در سال ۱۳۸۹ از نظر ارزشی ۱۰۷۳۵۱ هزار دلار و از نظر وزنی ۱۶۰۳۴ تن صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ از نظر ارزشی ۱.۱۲- درصد و از نظر وزن ۱.۱۴- کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا صنایعی که از محصولات پتروشیمی و یا تولیدات پالایشگاه های نفت به عنوان مواد اولیه استفاده می کند، صنایع پایین دستی (صنایع تکمیلی) پتروشیمی شناخته می شوند.

صنایع پایین دستی پتروشیمی را می توان در دو حیطه محصولات مصرفی نهایی و مواد حد واسط ذیل بررسی کرد ؛ مواد حد واسط در واقع مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی هستند که توسط آنها در راستای تکمیل و بهبود زنجیره تولید محصولات پتروشیمی و حرکت در راستای تولید محصولات نهایی از اولویت برخوردار هستند.

محصولات نهایی صنایع تکمیلی از جمله کیف و کفش نیز کالاهایی هستند که مواد تشکیل دهنده آن ها مواد نفتی است و جزو صنایع پایین دست پتروشیمی محسوب می شوند.

توسعه فعالیت بخش خصوصی در حوزه پایین دستی و مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی و تعامل و ارتباط بهتر صنایع بالا دستی و پایین دستی پتروشیمی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر و اشتغال، زمینه بهتری را برای رقابت تولیدات داخلی در بازارهای جهانی فراهم خواهد کرد از این رو در حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاری در این بخش مورد تاکید دولت، مجلس و وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.