در این نشست حمیدرضا هوشیاری ، مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت گفت: شرکت سیمان فارس و خوزستان در سال 1329 تأسیس شد و 12 شرکت سیمانی و 10 شرکت غیر سیمانی از شرکت‌های تابعه این هلدینگ هستند. این شرکت در سال گذشته 14 میلیون و 200 هزار تن سیمان را به تولید رسانده و در بیشتر استان‌های کشور به‌خصوص استان‌های مرزی دارای شعبه است که فعالیت در این استان‌ها به امر صادرات کالا کمک می‌کند.

وی با اشاره به افزایش تولید سیمان در یک سال گذشته افزود: از سال 2015 تا سال 2020 میلادی مصرف سیمان در دنیا کم‌وبیش ثابت بود اما طی یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با کاهش مصرف مواجه شد، اما این روند در ایران برعکس بود و میزان تولید سیمان افزایش پیدا کرد. ایران به لحاظ تولید سیمان با تولید 68 میلیون تن ششمین کشور تولیدکننده و چین با تولید دو میلیارد و 200 میلیون تن اولین کشور تولیدکننده سیمان محسوب می‌شود.

هوشیاری اضافه کرد: تولید سیمان همزمان با شیوع کرونا در کشور از 60 میلیون تن به 68 میلیون تن رسید که دلیل این افزایش تولید ناشی از تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و تغییر الگوی مصرف بود و سیمان به علت ارزانی جایگزین مصرف بعضی از مصالح ساختمانی شد. به‌عنوان نمونه در بیشتر ساختمان‌ها کمتر از اسکلت فلزی استفاده می‌شود و بیشتر به سراغ اسکلت‌های بتونی و بلوک‌های سیمانی می‌روند.

وی با اشاره به جایگاه هلدینگ در صنعت سیمان کشور گفت: شرکت سیمان فارس و خوزستان یک بنگاه اقتصادی است که با مشارکت در سهام شرکت‌های سیمانی درآمد خود را از طریق سهم سود از شرکت‌های سمایه پذیر تأمین می‌کند. میزان فروش سیمان و کلینکر شرکت‌های تابعه در سال 99 جمعا بالغ‌بر 15.7 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 21 درصد افزایش داشته است. سهم بازار داخلی هلدینگ در سال قبل با مبلغ فروش 33.865 میلیارد ریال حدود 24 درصد بوده که نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان در رده اول قرار دارد.

هوشیاری با اشاره به میزان صادرات سیمان از کشور گفت: میزان صادرات سیمان در کشور طی یک سال گذشته کاهش پیداکرده، اما در هلدینگ فارس و خوزستان افزایش پیداکرده است و یکی از دلایل افزایش سود شرکت به علت صادرات آن بوده است. 

مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان با اشاره به اینکه در شش‌ماهه دوم سال 99 دو اتفاق برای کارخانجات سیمان رخ داد، افزود: اول قطع مکرر برق که کارخانه‌ها را در حوزه تولید با مشکل روبه رو کرد و دوم قطع گاز که برای تأمین مازوت با مشکل مواجه شدیم.  

هوشیاری بابیان اینکه قیمت‌گذاری سیمان توسط دولت، متناسب با افزایش قیمت‌ها سایر کالاها نیست، گفت: به‌عنوان نمونه در سال گذشته پاکت 300 درصد و آجرنسوز 200 درصد افزایش قیمت داشتند درحالی‌که سیمان 20 درصد افزایش پیدا کرد ولی با این تفاسیر جهش سود برای شرکت ایجادشده است.

وی با اشاره به افزایش میزان سودآوری شرکت اصلی در یک سال گذشته گفت: میزان سود خالص شرکت اصلی یک هزار و 237 میلیارد تومان بود که در سال قبل 596 میلیارد تومان و در دو سال قبل 149 میلیارد تومان بود که نشان‌دهنده افزایش سود 108 درصدی است درحالی‌که سیمان مجوز 20 درصدی افزایش قیمت‌ها را داشت. 

وی در تشریح دلایل افزایش سودآوری شرکت با اشاره به حذف فروش‌های اعتباری سیمان در سال 99 افزود: این اتفاق یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با صنعت سیمان بود به‌نحوی‌که فروش به‌صورت نقدی شد. وقتی شرکت‌های تابعه اقدام به فروش نقدی کردند منابع مالی برای نهاده‌های تولید خود را تأمین نمودند. در شرایطی که پاکت رشد 300 درصدی داشت، ولی صورت مالی تلفیق شرکت‌ها 88 درصد قیمت بسته‌بندی را افزایش دادند و یا آجرنسوز با توجه به رشد 200 درصدی قیمت، 120 درصد در شرکت‌های زیرمجموعه افزایش پیدا کرد. 

هوشیاری با اشاره به حذف تخفیف توسط شرکت‌ها در سال گذشته گفت: بعضی از تخفیفات و سوبسیدهایی که داده می‌شد، حذف گردید. ضمن اینکه در سال گذشته با همکاری شرکت شستا برای تأمین برق، هلدینگ‌های سیمانی به‌جای افزایش 60 درصدی در حدود 17 درصد افزایش برای هزینه برق داشتند. 

وی ادامه داد: راه‌اندازی سایت سیمان یاب یکی دیگر از دلایل افزایش سود شرکت در یک سال گذشته بود که از 300 مشتری در شبکه فروش به 26 هزار مشتری رسیدیم. این سایت در 21 استان کشور فعال شد و 92 هزار فروش موفق را انجام داد و باعث شد در زمان قطع برقی خریداران با سهولت بیشتری سیمان خریداری کنند.

هوشیاری صادرات را یکی دیگر از دلایل بالا رفتن سودآوری دانست و افزود: شرکت در یک سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر مسئله صادرات گذاشت. هلدینگ به همراه یکی از شرکت‌هایی که سها‌دار آن محسوب می‌شد، پایانه‌ای که سال‌ها تعیین تکلیف نشده بود را به شبکه ملی کشور وصل کرد و شرکت‌های زیرمجموعه هم آن را تقویت نمودند و این اقدام عاملی برای تقویت صادرات کلینکر و سیمان شد.

مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان ادامه داد: طبق دستورالعملی که از سوی شرکت سیتا و شستا در سال 99 کلید خورد، تعیین قیمت سیمان در بورس کالا برای افزایش شفافیت بود. طبق پیگیری‌های انجمن سیمان شرکت‌های تابعه هلدینگ فارس و خوزستان پذیرش بورس را گرفتند و محصول خود را در سال 1400 در بورس کالا عرضه می‌کنند.    

هوشیاری اضافه کرد: با توجه به اینکه هلدینگ فارس و خوزستان به‌طور تخصصی در تولید سیمان فعالیت می‌کند و 71 سال قدمت دارد، جای خالی سامانه دانشی در آن احساس می‌شد. به همین منظور سامانه‌ای طراحی شد و اکنون اتفاقاتی که در حوزه دانش صنعت سیمان رخ می‌دهد و گزارش عملکرد استعدادهایی که در کارخانه‌های کشور اقدام به داخلی سازی می‌کنند در معرض استفاده سایرین قرار می‌دهند. 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ شرکت زیان دهی در مجموعه فارس و خوزستان وجود ندارد، افزود: برای برگزاری مجمع سالیانه و تهیه گزارش‌های مالی علاوه بر سرعت، کیفیت گزارش‌ها هم بهتر از سال‌های گذشته بود و از شرکت‌های تلفیق‌شده، 17 شرکت مقبول بوده و 3 شرکت مشروط هستند که دارای مسائل مالیاتی هستند.

هوشیاری در پایان با اشاره به پروژه‌های تعریف‌شده در مجموعه‌های بالادستی بیان کرد: پروژه اول ایجاد کارخانه نسوز با ظرفیت تولید 19 هزار تن برای مصرف نسوز شرکت‌های تابعه است که جای چنین کارخانه‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه خالی بود و اکنون مقدمات ساخت و احداث شرکت و کارخانه در استان خراسان جنوبی فراهم‌شده است. پروژه دوم شرکت پاکت سازی است که توسط شرکت صنایع بسته‌بندی شرکت فارس و خوزستان که از گذشته در سیمان آبیک قرار داشت، در حال انجام است.  

در ادامه این نشست گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی ارائه شد و اعضای هیئت‌رئیسه به سؤالات مطرح‌شده در این خصوص پاسخ دادند.      

در پایان این مجمع نیز مبلغ پیشنهادی برای تقسیم سود معادل 2 هزار و 370 ریال به ازای هر سهم به‌عنوان سود سال 99 مورد موافقت قرار گرفت.