بازار روند قابل قبولی را در روزهای گذشته داشته است و با رشد در ارزش معاملات توانسته تا حد زیادی به روال عادی برگردد. در روزهای گذشته وعده‌های جدید رئیس جمهور منتخب روند بازار را به عقیده کارشناسان تغییر داده است و حالا باید منتظر مذاکرات برجام و تاثیر آن بر اقتصاد و بازار سرمایه باشیم. امروز هم شاخص کل بورس به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و در نیمه اول معاملات بیشتر از ۱٫۵ درصد رشد را ثبت کرد.در این راستا مهدی ساسانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: یکی از دغدغه‌های اهالی بازار سرمایه بلاتکلیفی در انتخاب رئیس جمهور بود و حالا هم ریسک انتخاب کابینه و افراد تاثیرگذار در اقتصاد عامل مهمی در تعیین مسیر بازار است. وی افزود: اما به طور کلی ترس و هیجانی که در بازار قبل از انتخابات وجود داشت در حال حاضر به دلیل صحبت‌هایی که درباره سیاست‌های رئیس جمهور، منتفی شده است.

«پارس‌نیوز» در بررسی این موضوع به گفت‌وگو با علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه پرداخت و محرک‌های مورد نیاز برای بهبود بازار را تشریح کرد. او در این باره اظهارداشت: پیش از این در منظر کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌شد که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تاثیری در روند بازار سرمایه نداشته باشد. شرایط حال حاضر طی یک هفته گذشته نیز گواه از این حکایت بود. به طورحتم بالا و پایین شدن روند بازار بورس متأثر از نتیجه انتخابات نبود و تنها به دلیل وجود یا نبود برخی محرک‌هاست‌.

وی افزود:  حاضر بازار سرمایه به محرک‌هایی همچون بازگشت اعتماد مردم و سرمایه نیازمند است‌. تسهیل قوانین، تأمین نقدشوندگی و افزوده شدن ابزارهای مختلف از مجموع عواملی‌ست که می‌تواند به شرایط و بهبود بازار بورس کمک کند.

*فراهم سازی پتانسیل‌ها و رشد صعودی بازار بورس

خسروشاهی تصریح کرد: از طرفی دیگر عوامل فرابازاری همانند عادی سازی روابط و گشایش‌های بین المللی نیز می‌تواند به عنوان یک پتانسیل خوب، روحیه از دست رفته را به بازار بورس بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: محرک و پتانسیل‌های بازار می‌تواند موجب یک روند صعودی غیرهیجانی شود‌. پیش بینی می‌گردد روند آتی بازار سرمایه بر مدار عقلانیت و واقعیت قرار باشد.

وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد که بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک رشد چشم‌گیری نخواهد داشت بلکه تنها روند تعادلی و رو به بالای خود را حفظ خواهد کرد.