حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم اظهار داشت: با توجه به مجموعه اتفاقاتی که در این چند سال اخیر رخ داد و فشار سنگین اقتصادی که بر دوش مردم قرار داشت و نیز وعده‌های فراوان عمل نشده‌ای مانند ایجاد رونق اقتصادی و بی‌نیازی مردم به یارانه‌ها، چرخیدن همزمان چرخ زندگی مردم و سانتریفیوژ‌ها، اعتبار گذرنامه‌های ایرانی در جهان و وعده‌هایی از این قبیل و نیز تلاش گسترده رسانه‌های استکباری و ایادی داخلی آنها و کشورهای وابسته با استکبار در منطقه برای دلسرد کردن مردم و عدم حضور آنها در انتخابات، مردم با توجه به جمیع جوانب و مشکلات فتح‌الفتوح کردند.

وی افزود: مردم در این انتخابات علاقمندی و پیوندشان را با انقلاب، نظام و ولایت نشان دادند و اثبات کردند که همچنان به آرمان‌های شهدا و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی پایبند هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مردم همیشه به طور همزمان دشمن خارجی و مسئولان خودمان را غافلگیر کرده‌اند و این بار نیز شگفتی‌ساز شدند و این پیروزی را رقم زدند، لذا در ابتدا به خود مردم و سپس به رهبر فرزانه و حکیم انقلاب که پرچم اقتدار کشور را سرافراز نگه داشته و کشور را از فتنه‌ها به سلامت عبور داده‌اند، تبریک می‌گویم.

مردم کارآمدی دولت را ببینند، حضور سیاسی‌شان بازسازی خواهد شد

ذوالنوری تصریح کرد: اگرچه می‌شد که شور انتخاباتی بیش از اینها باشد و مشارکت مردم بالاتر باشد، ولی با توجه به مشکلات موجود، معتقدم مردم با نظام قهر نکردند، بلکه در فشار اقتصادی بوده‌اند و اگر رئیس جمهور منتخب با کار جهادی و هوشمندانه و نیز با مقابله قاطع با فساد و ناکارآمدی فضای کشور را عوض کند و مردم طعم کارآمدی نظام و دولت مستقر را بچشند، سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مردم کارآمدی را در عمل ببینند، نوع حضورشان شگفتی‌سازتر خواهد شد و دیگر القائات شیاطین برطرف می‌شود و حضور سیاسی مردم نیز بازسازی خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه عملکرد دولت آینده در افزایش سرمایه اجتماعی و ملی نظام مؤثر است، اظهار داشت: با توجه به سابقه عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه و مسئولیت‌های دیگر و عزم کار جهادی که در ایشان وجود دارد، امیدواریم کابینه‌ای توانمند، کارآمد و پاک تشکیل دهد که در فرصت مناسب و متناسب با توقعات بحق مردم امور کشور را سامان دهند و بخش قابل توجهی از مطالبات مردم را برآورده کنند تا مردم نیز تفاوت بین مسئولان با نگرش‌های مختلف و نیز فرق مدیریت جهادی و غیرجهادی را احساس کنند و قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

رئیسی به دنبال «رونق تولید» و «رفع تبعیض و فساد» باشد

ذوالنوری در ادامه با بیان اینکه اولویت اول برای حل مشکلات کشور توسط دولت آینده حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است، به الزامات حرکت دولت در این مسیر اشاره و تاکید کرد: سم مهلک برای دولت در این مسیر، این است که سراغ راهکارهای سطحی و موقتی مانند افزایش یارانه یا بسته‌های معیشتی برود و خودش را با این کارها سرگرم کند.

وی ادامه داد: در مناظره‌ها هم دیدیم که تقریبا همه نامزدها غیر از آیت‌الله رئیسی کشور را یک قلک تصور کرده بودند که رئیس جمهور در آن دست می‌کند و پول تقسیم می‌کند و یک راهکار جدی برای افزایش سرمایه مردم و توانمندسازی مردم و حل مشکلات تولید و اشتغال و برنامه‌های کارشناسی‌شده در این زمینه از آنها ندیدیم و اگر هم چیزی ارائه می‌کردند، با منابع نجومی غیرواقعی همراه بود که یا این منابع غیرقابل تحقق است و یا در صورت تحقق، با تورم وحشتناکی همراه خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت آینده به جای چنین راهکارهایی مسیر بهبود معیشت مردم را از رونق تولید و افزایش اشتغال دنبال کند، خودبخود بار اداره کشور از دوش دولت برداشته می‌شود و اگر مردم شغل و درآمد مناسب داشته باشند، خودشان زندگی‌شان را اداره می‌کنند و لازم نیست که از دولت پول بگیرند، حتی با دادن مالیات دولت را نیز اداره خواهند کرد تا زمینه قطع وابستگی به نفت و شفافیت بودجه و جلوگیری از فساد در ساختار اقتصادی کشور فراهم شود.

ذوالنوری ادامه داد: تلاش دولت آیت‌الله رئیسی باید حرکت در این مسیر باشد که اگر مشکل تولید و اشتغال حل شود، مشکلات دیگر مانند تامین مسکن و ازدواج نیز قابل حل خواهد بود.

وی افزود: دومین اولویت پیش روی دولت منتخب نیز باید از بین بردن زمینه‌های تبعیض و بی‌عدالتی باشد؛ چراکه مردم دائما ابراز کرده‌اند که مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند اما تبعیض را نمی‌پذیرند، لذا در دولت جناب آقای رئیسی باید شاهد کاهش محسوس تبعیض‌ها و فساد در اداره کشور باشیم.

دولت آینده، همت خود را صرف دوری از حاشیه‌ها و تعامل قوا کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه همه نامزدهایی که در عرصه رقابت حضور یافتند و به مشارکت مردم کمک کردند در پیشگاه خداوند مأجور هستند، اظهار داشت: حالا همه با هم باید کمک کنند تا برای حل مشکلات کشور گوشه‌ای از بار را بر دوش بکشند.

ذوالنوری همچنین در خصوص آفت‌های پیش روی دولت آینده تصریح کرد: شیاطین و کسانی که از برگزاری انتخابات و رأی مردم خوشحال نیستند، همه همت خود را برای ناکارآمدی دولت منتخب به کار خواهند گرفت، لذا مهم این است که دولت منتخب اجرای سیاست کلان نظام و اهداف و آرمان‌های انقلاب را سرلوحه کارش قرار دهد‌ و همه همت خود را برای مسائل اصلی کشور بگذارد و از حاشیه‌های خودداری کند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ویژگی مهم آقای روحانی و دولتش این بوده که هیچ انتقادی را برنمی‌تافت و هر انتقادی را توهین و دشمنی تلقی کرده و سریع گارد می‌گرفت؛ در حالی که دولت جدید باید با حسن نظر و سعه صدر با منتقدان برخورد کرده و انتقادهای سازنده را بپذیرد و از کنار انتقادهای نابجا عبور کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت منتخب باید همت خود را بر تعامل با دو قوه دیگر بگذارد و ظرفیت پشتیبانی مجلس را محترم بشمارد، تصریح کرد: مجلس نیز با همه توان در کمک به این دولت فعال خواهد شد تا مشکلات مردم کاهش یابد.

4 عامل اضمحلال دولت‌ها در روایت امیرالمومنین (ع)

ذوالنوری در پایان، با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین امام علی (ع) در مورد علت فروپاشی و اضمحلال دولت‌ها به 4 عامل در این روایت اشاره کرد و گفت: بر اساس این روایت نورانی، نخستین عامل فروپاشی و اضمحلال دولت‌ها «زیرپا گذاشتن و ضایع کردن اصول» است؛ دولت جدید باید توجه کند که اصول انقلاب اسلامی، قوانین بالادستی و سیاست‌های کلان کشور کدام است و دولت در قبال آنها چه وظیفه‌ای دارد. همچنین دومین عامل، «تمسک به فروع» و پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل غیرضروری است؛ مسئولان باید توجه کنند که زمان مسئولیت خیلی کوتاه و منابع کم است، لذا باید به مسائل مهم و اصلی کشور بپردازند.

وی گفت: سومین عامل اضمحلال دولت‌ها در این روایت، «تقدیم اراذل» یعنی به کارگیری نااهلان و غیرمتخصصان و چهارمین عامل، «تاخیر افاضل» به معنای کنار گذاشتن آدم‌های صالح و کارآمد است؛ لذا همه همت دولت آینده باید رعایت این 4 توصیه امیرالمؤمنین(ع) در اداره کشور باشد تا هم دولت موفق باشد و هم مردم از برکات خدمتگزاری دولت بهره‌مند شوند.