به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمود بهمنی با بیان این که میزان ذخایر ارزی ما رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد، درباره میزان کل ذخایر کشور اظهار کرد: مبلغ کل ذخایر کشور همیشه برای ما یک مطلب محرمانه و بسته است.

وی با بیان اینکه میزان ذخایر ارزی کشور در سال های اخیر شاهد افزایش ۶۰ تا ۶۵ درصدی است، تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور نسبت به سال های گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته به طوریکه با دستور مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد حذف ارز مرجع کالاهای اساسی گفت: این موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته شده و ابلاغ شده و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می کند ما ارز مرجع را حذف می کنیم اما به هیچ عنوان نمی گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد.

وی با بیان این که حذف ارز مرجع به هیچ عنوان به معنی افزایش قیمت کالاها نیست افزود: تغییر نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها ندارد زیرا در قانون بودجه پیش بینی های لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.

بهمنی از بهترین کارهای بانک مرکزی در طول این سال ها را ساماندهی موسسات اعتباری در کشور اعلام و خاطرنشان کرد: شاهد بودیم که هزاران واحد بانکی، موسسات مالی و اعتباری و موسسات پولی و بانکی بعضا بدون هیچ مجوزی فعالیت می کردند و ۶۷۰ هزار میلیارد نقدینگی داشتند که ما آنها را شناسایی کردیم و از آنها ذخیره قانونی گرفتیم.

وی افزود: تعداد تعاونی ها بالغ بر ۱۷۰۰ تعاونی و موسسه مالی و اعتباری بود که با اجرای طرح ساماندهی آنرا به ۱۴ تعاونی و موسسه مالی و اعتباری رساندیم و از مجموع این ۱۴ موسسه و تعاونی آنها را تبدیل به شش موسسه و تعاونی مالی و اعتباری کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک از مجموع این شش تعاونی و موسسه مالی و اعتباری چند بانک خوب در کشور تاسیس شود.