جمشید عدالتیان ،  کارشناس اموراقتصادی در تشریح مهم‌ترین دستورالعمل‌های اقتصادی دولت سیزدهم به پارس‌نیوز گفت: «به‌طورحتم تمامی مردم و آگاهان عرصه اقتصاد کشور از بحران‌های حال حاضر که مهم‌ترین شاخص‌های آن؛ تورم ، بیکاری ، سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات، بازسازی صنایع و جابه‌جایی پول می‌باشد، آگاه هستند. وضعیت نابه‌سامان بازار بورس و ارز نرخ نیز از جمله مسائلی‌ست که کلیه کارشناسان از آن به عنوان بحران‌های اقتصادی یاد می‌کنند و نیاز است تا در دولت سیزدهم برای آن راهکار درنظر گرفته شود.»

وی افزود: «بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی نیز درشرایط کنونی به شدت از نرخ ارز ، تحریم و تورم تاثیر می‌پذیرند و به تبع آنان، از وضعیت چندان خوبی برخوردار نیستند.»

عدالتیان همچنین تصریح کرد: «درتشریح راهکارهای رفع بحران‌های حال حاضر‌ می‌بایست از کشورهایی همچون ترکیه، امارات، مالزی، اندونزی، شیلی، آرژانتین و ایتالیا یاد کرد که همواره در سال‌های گذشته با‌ تورم رو به رو بوده‌اند و اینک با راهکارهای به کارگرفته از وضعیت‌ مناسبی برخوردار هستند. بی‌شک تئوری‌های اقتصادی کارشناسان می‌تواند از مشکلات بکاهد و بهبود نسبی را فراهم آورد.»

*نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد، مهم‌‌ترین خواسته کارشناسان از دولت سیزدهم

این کارشناس اموراقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: «تک رقمی شدن نرخ تورم و بیکاری به ویژه برای کسانی که در آغاز راه تولید و فعالیت هستند از مهم‌ترین شاخص‌های بهبود اقتصادی‌ست. همچنین کنترل نرخ نقدینگی و به حداقل رسیدن کسری بودجه دولت از دیگر عواملی‌ست که می‌تواند بر کاهش بحران‌ها موثر و موجب افزایش رضایت‌ مردم و آگاهان شود.»

او یادآور شد: «سالیان سال است که تمامی کارشناسان و فعالان زمینه اقتصادی درصدد ۸درصدی شدن رشد اقتصاد کشور هستند. بی‌شک تحقق رشد ۸ درصدی در طی ۹ سال می‌تواند  درآمد ۴۵۰ میلیارددلاری کشور را دو برابر کند. شاید پرسش این باشد آیا تحقق چنین امری ممکن است؟ در پاسخ به این پرسش می‌بایست اظهارکرد که بله، چراکه تمامی منابع موجود و مولفه‌های  موردنظر این امر همچون نیروی متخصص نیز در اختیار است.»

عدالتیان در پایان این گفت‌وگو همچنین اظهارداشت‌ که تغییر ساختاربانکی و گسترش تعاملات بین‌الملل از جمله موضوعاتی‌ست که می‌بایست در دستورکار دولت سیزدهم برای رفع بحران‌های اقتصادی قرارگیرد.