ناصر‌چمنی ، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درتشریح مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری از دولت آینده به «پارس‌نیوز» گفت: « متأسفانه تمامی دولت‌های گذشته، همواره در ابتدای مناظرات و فعالیت خود، شعار حمایت از‌ جامعه کارگری را سردادند اما هیچ‌یک به شعار خود عمل نکرده و به مطالبات جامعه کارگری نیز پاسخ ندادند.

هیچ کدام از روسای جمهور تا به امروز ماده ۴۱ قانون کار را به طور کامل اجرا نکرده‌اند و در واقع در هیچ دور‌ای به تعیین دستمزد براساس سبد معیشت و تورم توجه نشده است. برخی از سالها از جمله امسال به یکی از مولفه‌ها، یعنی تعیین دستمزد براساس تورمِ اعلام شده توسط بانک مرکزی توجه شد که البته ما این تورم اعلام‌شده را قبول نداریم.

وقتی قیمت برخی اجناس بیش از ۱۲۰درصد افزایش پیدا کرده است چطور نرخ تورم را ۳۶درصد اعلام می‌کنند؟! دولت به عنوان یکی از طرفهای تعیین‌کننده در شورایعالی کار می‌تواند در این زمینه اقداماتی انجام دهد و براساس قانون کار دستمزد را تعیین کند.»

وی ضمن بیان اینکه مهم‌ترین خواسته‌ی حال حاضر جامعه‌ی کارگری از دولت آینده، عمل کردن به شعارها و پاسخ به مطالبات‌ است، افزود: «به طورحتم شعارهای توخالی با معیشت حال حاضر کارگران مطابقت ندارد. لذا تمامی‌ فعالان خواستار شنیده شدن دردهای موجود و حل مشکلات معیشتی هستند. از دیگر مشکلات جامعه کارگری، امنیت شغلی‌ست. مقوله‌ای که در بیش‌تر مواقع از آن بی‌بهره هستند.»

*خط فقر‌ی‌ که ۴۲ میلیون نفر‌ جمعیت دارد!

چمنی تصریح کرد: «درد جامعه کارگری اما تنها مختص به معیشت و امنیت شغلی‌ نیست. متاسفانه به دلیل سختی و ریسک بودن کار  کارگران ساختمان یا فعالان در حوزه معدن، تعداد کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، کم نیستند. به همین خاطر یکی دیگر از مطالبات جامعه کارگری، رسیدگی به سوانح این چنینی و افزایش ایمنی کار برای جلوگیری از‌ مشابه این اتفاقات است.»

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان گفت‌وگو اظهار داشت: «همزمان با‌ شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کارگران، بیکار شده و درآمد خود را از دست دادند‌. متاسفانه در این میان دولت نیز‌ هیچ‌گونه کمکی نکرد‌. عدم اهمیت و کمک‌های‌ معیشتی به کارگران موجب شده تا‌ این جامعه در خط فقر به سر ببرد.‌ جامعه‌ای که قریب به ۴۲ میلیون نفر است و تعدادشان اصلاً کم نیست.»