به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مهدی جمشیدی دانا با اشاره به این که از ابتدای امسال تا ۱۵ تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید گاز یک درصد افزایش یافته است، گفت: در همین مدت در سال ۹۱،۴۲ میلیارد و ۴۸۸ میلیون مترمکعب گاز تولید شد که این رقم در سال جاری به ۴۲ میلیارد و ۷۱۹ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

وی با اشاره به این که سال گذشته تولید گاز از پارس جنوبی از ابتدای سال تا ۱۵ تیرماه ۱۹ میلیارد و ۴۳۳ میلیون مترمکعب بود گفت: این رقم با شش درصد افزایش در سال ۹۲ به ۲۰ میلیارد و ۶۶۸ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته او هم چنین تولید گاز از پارس جنوبی به ترتیب در سال های ۹۰ و ۹۱،۷۰ میلیارد و ۳۵۵ میلیون و ۷۳ میلیارد و ۳۶۱ میلیون مترمکعب بود.

مدیرهماهنگی ونظارت برتولید شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که تولید گاز در سال ۹۰،۱۵۴.۹ میلیارد مترمکعب بود که این رقم در سال ۹۱ به ۱۶۰.۷ مترمکعب رسید، گفت: ارزش ریالی افزایش تولید گاز در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ حدود چهار هزار میلیارد ریال با احتساب هر مترمکعب ۷۰ تومان است.

جمشیدی دانا در مورد تولید میعانات گازی نیز گفت: در سال ۹۰،۲۲.۵ میلیون مترمکعب میعانات گازی نیز تولید شد که در سال ۹۱ به ۲۳.۳ میلیون مترمکعب رسید.

وی افزود: حجم تولید گوگرد در سال ۹۰،۹۰۸.۸ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۱ به ۹۶۹.۶ هزار تن افزایش یافت.

مدیرهماهنگی ونظارت برتولید شرکت ملی گازایران با اشاره به این که این آمار در شرایط تحریم به دست آمد گفت: اگرچه تحریم ها در صنعت نفت بی تاثیر نبود اما توانستیم با پیش بینی کردن شرایط آینده تاثیرات تحریم را کاهش دهیم؛ به طوری که در سال ۸۹ با اعلام کردن وضعیت بحرانی تجهیزات و اقلام مورد نیاز تا پنج سال را تهیه و تامین کردیم.

جشمیدی دانا با بیان این که با کاهش زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه های گاز کشور توانستیم تولید گاز را بدون آنکه در بخش بالا دستی ظرفیتی ایجاد شود افزایش دهیم گفت: تعمیرات اساسی از ۲۰ فروردین ماه تا اواخر مهرماه را شامل می شود که هم اکنون تعمیرات اساسی ۴۶ درصد پیشرفت داشته است.

وی با اظهار این که امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش تعمیرات اساسی داشتیم، گفت: این موضوع موجب شد که ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز معادل هزار میلیارد ریال بیش از سال گذشته تولید شود.

به گفته مدیرهماهنگی ونظارت برتولید شرکت ملی گازایران زمان توقف در تولید پالایشگاه ها به دلیل تعمیرات از ۳۱ روز در سال ۸۹ به ۲۰ روز در سال ۹۲ کاهش یافت که این موجب افزایش ۵.۵ میلیارد مترمکعبی گاز معادل سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال شده است.

جمشیدی دانا با اشاره به تولید کمپرسور هوا ابزار دقیق برای پالایشگاه های پارس جنوبی گفت: با توجه به این که بیش از این این کالا توسط شرکت زیمنس تهیه می شد، اما با تحریم ها امکان تعمیر و یا وارد کردن این محصول متوقف شد، تصمیم گرفتیم کمپرسور هوا ابزار دقیق را در داخل کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به این که هم اکنون کمپرسور هوا ابزار دقیق مورد نظر در سه شهر اصفهان، مشهد و تهران تولید می شود گفت: اهمیت این کمپرسور هوا ابزار دقیق به اندازه برخی از تجهیزات انرژی هسته ای است به همین علت ایران به شرکت زیمنس پیشنهاد داد این نوع توربوکمپرسورها را برای این شرکت بسازد.

مدیرهماهنگی ونظارت برتولید شرکت ملی گاز ایران در پایان اظهار کرد که ایران می تواند صادر کننده کمپرسور هوا ابزار دقیق باشد.