به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: قیمت بالا، فروش نقدی و کمبود قطعه در بازار زمین های بایر شهر تهران باعث شده بسازوبفروش ها برای دورزدن این سه مانع، « زمین» را کلا از خرید سالانه شان حذف کنند و برای ساخت وساز به تخریب « ساختمان های موجود» در شهر رو بیاورند.
تا پیش ازاین، مجوز تخریب فقط به آپارتمان های قدیمی و فرسوده، آن هم در صورت تایید فرسودگی ساختمان، داده می شد؛ اما در حال حاضر شهرداری تهران برحسب درخواست مالکان بناهای مسکونی نه چندان سالخورده، بلافاصله اجازه درهم کوبیدن ساختمان را صادر می کند. هم اکنون به خاطر نفع مشترک مالکان و بسازوبفروش ها در تخریب، سهم زمین بایر – زمین خام آماده ساخت- در تامین محل ساخت وساز به حدود ۴درصد افت کرده است. طبق یک آمار رسمی، سال گذشته در تهران ۹۶ درصد پروانه های ساختمانی برروی ساختمان های درحال استفاده، صادر شده به این صورت که سازنده به ازای تخریب یک واحدمسکونی، ۴ واحد نوساز احداث کرده است و واحدهای جدید به نسبت ۶۰درصد برای مالک بنا و ۴۰درصد برای سازنده تقسیم شده است. براساس گزارش مشترک شهرداری تهران و مرکز آمار، در سال۹۱ نزدیک به ۶۹ هزار واحدمسکونی – حدود ۱۵ هزار ساختمان یا مجتمع مسکونی- در مناطق ۲۲گانه تهران تخریب شده و به جای آنها ۲۵۳ هزار واحد جدید احداث شده است که از این ۶۹هزار واحد فقط۹هزار واحد مسکونی واقعا فرسوده بودند و مابقی، آپارتمان های قابل استفاده و میانسال به حساب می آمدند. به این ترتیب ۲۷درصد از ساخت وساز های جدید در پایتخت در هر سال را نمی توان به پای عرضه جدید گذاشت، بلکه این میزان، جبران واحدهای از دست رفته می شود.
گزارش مرکز آمار درباره سهم ناچیز « زمین بایر» در ساخت وسازهای شهر تهران حاکی است: زمین بایر به لحاظ مساحت، حداکثر ۱۹درصد از عرصه ساخت وسازهای جدید طی سال۹۱ را پوشش داده، طوری که ۸۱درصد از مساحت عرصه ساختمان های جدید از محل تخریب ساختمان های فعلی تامین شده است.
کلنگی ۱۵۷درصد متورم شد
مهاجرت بسازوبفروش ها از بازار زمین به بازار ساختمان های قابل تخریب، اگر چه برای رهایی از تورم قیمت زمین بوده اما رونق بی اندازه بازار تخریب، قیمت این ساختمان ها را تا دو برابر میانگین قیمت مسکن در تهران افزایش داده است.
مرکز آمار متوسط قیمت ساختمان کلنگی را مترمربعی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده که در مقایسه با قیمت ۳ میلیون تومانی آپارتمان مسکونی معمولی، قابل توجه است. این مرکز نرخ رشد قیمت ساختمان های کلنگی در تهران در پایان سال گذشته نسبت به پایان سال۹۰ را ۱۵۷ درصد اعلام کرده است.
با این حال معافیت بسازوبفروش ها از پرداخت نقدی در بازار جایگزین زمین، هزینه نهایی ساخت وساز را تاحدودی تعدیل می کند. در ساخت وسازهایی که زمین از طریق تخریب ساختمان موجود تامین می شود، سازنده، معادل ارزش زمین با مالکان آن مشارکت می کند و در ابتدای پروژه مجبور نیست هزینه آن را بپردازد.
بسازوبفروش ها برای آنکه سهمی برای شرکای خود در ساخت وساز درنظر بگیرند و بتوانند ۶۰درصد واحدهای احداثی را به مالک ساختمان تخریبی تحویل دهند به ناچار ارتفاع ساختمان های جدید را افزایش داده اند. در سال گذشته ۹۳ درصد پروانه ها در تهران برای ساختمان های بیش از ۵طبقه صادر شده است.