به گزارش پارس به نقل از اقتصادپرس، نرخ هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک در ماه رمضان سال ۹۱ برابر با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه دو نیز ۴ هزار تومان بود که به گفته علی اکبر پوکاوه، مدیرکل تامین و توزیع وزرات صنعت با توجه به توزیع روغن و شکر به عنوان مواد اولیه این نوع شیرینی ها به نرخ ارز مرجع و قیمت پارسال، انتظار می رفت قیمت ها از ۴هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر نرود. محمد نصرتی، رئیس اتحادیه کشوری قنادان به سوالات خبرنگار اقتصادپرس درباره قیمت امسال زولبیا و بامیه و هزینه های تولید این شیرینی ها پاسخ داد:

*قیمت تعیین شده برای زولبیا و بامیه چقدر است؟

هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک ۷۰۰۰ تومان و درجه دو ۶۵۰۰ تومان تعیین شده است.

*چندی پیش اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۰ هزار تن روغن سرخ کردنی و ۵۰ هزار تن شکر در اختیار قنادان قرار می دهد. آیا این مواد تحویل داده شده است؟

مقرر شده با هماهنگی معاون بازرگانی وزارت صنعت ۵۰ هزار تن روغن سرخ کردنی و ۵۰ هزار تن شکر در اختیار قنادان سراسر کشور قرار گیرد که شکر هم اکنون در حال توزیع است، اما تاکنون روغن توزیع نشده است. قنادان در شهرستان ها می توانند به ادارات بازرگانی مراجعه و بر اساس حواله های صادر شده و با تایید سازمان بازرگانی و اتحادیه شیرینی هر استان و شهرستان برای دریافت شکر و روغن اقدام کنند.

* قیمت تعیین شده برای شکر و روغن چقدر است؟

توزیع شکر با قیمت هر کیلوگرم ۱۳۰۰ تومان صورت می گیرد؛ هر چند شکر با توجه به هزینه های حمل و… با قیمت ۱۴۰۰ تومان به دست قنادان می رسد و فکر می کنم روغن ۱۶ کیلویی نیز با قیمت ۶۶هزار تومان به دست قنادان برسد.

* چندی پیش آقای پورکاوه، مدیرکل تامین و توزیع وزرات صنعت اعلام کرده بود به دلیل توزیع روغن و شکر با نرخ ارز مرجع به قنادان تعلق می گیرد، بنابراین افزایش قیمت زولبیا و بامیه توجیه ندارد، لطفا در این مورد توضیح دهید.

از حرف تا واقعیت فاصله وجود دارد. ببینید برای تهیه زولبیا و بامیه تنها از روغن و شکر استفاده نمی شود، بلکه باید در نظر گرفت که قیمت تخم مرغ، نشاسته، گلوکز، گلاب، آرد، زعفران و هزینه دستمزد کارگر به نسبت سال گذشته چقدر افزایش یافته است.

با توجه به این موارد، کمیسیون فنی اتحادیه هزینه ها را محاسبه و قیمت ۸۱۰۰ تومان را تعیین کرد که کمیسیون نرخ مجمع صنفی نیز در جلسه بررسی قیمت ۷۲۰۰ تومان را تایید کرد و قرار بود همان قیمت اعلام شود.

این در حالی است که براساس تفاهمنامه ای که با وزیر و معاونان وی به امضا رسیده، به مدت ۶ ماه قرار بود اتحادیه ها با نظارت مجمع صنفی نسبت به نرخ گذاری اقدام کنند، اما متاسفانه با وجود این کمیسیون نظارت در اقدامی قابل توجه دوباره قیمت تعیین شده از سوی اتحادیه و کمیسیون مجمع صنفی را کاهش داد و قیمت ۷ هزار تومان را تایید کرد.

* آیا اعضای اتحادیه از قیمت تعیین شده راضی هستند؟

این قیمت ها را می توان نتیجه همکاری و همراهی اتحادیه و قنادان با مردم دانست، زیرا همکاران ما ایراد می گیرند که قیمت های تعیین شده کفاف هزینه ها را نمی دهد. برای نمونه امسال یک استاد کار زولبیا برای یک ماه حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان دستمزد می گیرد، زیرا مجبور است یک ماه از ساعت ۸ ساعت تا ۱۰ شب با زبان روزه جلوی اجاق بیاستد و زولبیا درست کند.

سال گذشته دستمزد این استادان بین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان بود و قیمت مواد اولیه به نسبت امسال نیز ارزان تر بود، اما متاسفانه امسال دستمزدها بالا رفته و قیمت مواد اولیه نیز چند برابر شده است.

* قیمت مواد اولیه چقدر می تواند در کیفیت محصول نهایی موثر باشد؟

بارها گفته ام که در تهیه شیرینی باید از مواد مرغوب و با کیفیت استفاده کرد و دوستان در سازمان ها و نهادهای مختلف نباید کیفیت را فدای قیمت کنند. هر گونه شکایت مردمی درمورد قیمت یا کیفیت زولبیا و بامیه در تهران با شماره تلفن های ۶۶۹۴۴۴۱۱ و ۶۶۹۴۴۴۹۹ و در شهرستان ها با شماره تلفن اتحادیه شیرین فروشان میسر است.