تعاون و کار در هفته ای که گذشت با مسائل مختلفی روبرو بود. یکی از مسائل مهم بحث دستمزد کارگران بود. حدود یک هفته تا پایان سال باقی مانده است و بحث دستمزد مهمترین مسئله برای کارگران است.

دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار و دومین نشست تعیین حقوق و دستمزد1400 پس از سه ساعت مذاکره به پایان رسید.

 این جلسه با حضور نمایندگان دولت,کارفرمایان و کارگران برگزار شد و در نهایت به نتیجه نهایی نرسید و تعیین دستمزد به نشست هفته آینده در روزشنبه هفته آینده موکول شد. طبق اخبار دریافت شده محور اصلی صحبت های نمایندگان کارگران در جلسه آن روز شورای عالی کار جبران افزایش یک میلیون و 955 هزار تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در سال 99 بود. اما کارفرمایان اصرار بر اجرای ماده 41 و بند اول این ماده داشتند و با بهانه تراشی اجرای تبصره 2ماده 41 قانون کار را توجه نداشتند.

 برخی نمایندگان کارگران اعلام کرده اند که در جلسه پس فردا شورای عالی کار بحث دستمزد کارگران به نتیجه می رسد, اما اظهارات وزیرکار حکایت از این دارد که دستمزد 29 اسفند ماه به نتیجه می رسد.

*احتمالاً‌دستمزد شنبه تعیین می شود

محمدرضا تاجیک، عضو کارگری شورای عالی کار در مورد آخرین جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد 1400مشمولان قانون کار اظهار داشت: ارقام و درصدهایی که نمایندگان کارفرمایی و دولت در جلسه مطرح می‌کردند مورد توافق نمایندگان کارگری قرار نگرفت البته نظر نمایندگان کارفرمایی و دولت به یکدیگر نزدیک بود و همخوانی بیشتری داشت، اما نمایندگان کارگری با این اعداد موافق نبودند.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: نمایندگان کارگری تاکید دارند که عدد دستمزد باید مطابق با قانون به ویژه تبصره 2ماده 41قانون کار باشد یعنی حداقل دستمزد باید با توجه به هزینه زندگی و هزینه سبد معیشت تعیین شود تا قدرت خرید جامعه کارگری افزایش یابد.

وی تصریح کرد: هدف ما قانونی شدن دستمزد کارگران و پوشش دادن فاصله‌ای است که هم اکنون بین دخل و حداقل خرج خانوار کارگری وجود دارد.البته با توجه به مباحث مطرح شده، به احتمال زیاد در جلسه روز شنبه به توافق برسیم.