به گزارش پارس به نقل از اقتصادپرس، در یک هفته گذشته قیمت گوشت دام زنده و کشتار پایین آمد و هم اکنون دام زنده به قیمت هر کیلو ۹۹۰۰ تومان در بازار معامله می شود.

در ماه های گذشته افزایش قیمت گوشت سبب شده بود تا مردم این ماده پروتئینی را از سبد خانوار خود حذف کنند اما خوشبختانه به نظر می رسد در آستانه ماه رمضان قیمت این ماده مهم غذایی بار دیگر کاهش یافته تا زینت بخش سفره های افطاری باشد.


میانگین قیمت دام زنده

کاهش قیمت گوشت کشتار
 
کاهش قیمت گوشت دام کشتار در برخی استان ها مشهود تر بوده است به طوری که گوشت گوسفند در استان یزد حداقل ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت گوساله حداقل ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و با میانگین قیمت ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش می رسد.


بررسی قیمت ها نشان می دهد که کاهش معنا داری در زمینه قیمت گوشت در کشور اتفاق افتاده است:


این در حالی است که در سطح شهرهای بزرگ هنوز گوشت با قیمت سابق به فروش می رسد به طوری در برخی مغازه های گوشت گوسفند کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت گوساله ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان و در بعضی واحدهای صنفی گوشت گوسفند با قیمت ۲۶هزار تومان و گوشت گوساله با قیمت ۲۸هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.
 
نزدیکی قیمت گوشت تازه و منجمد
 
یکی از نکات جالب دربازار گوشت در کشور نزدیکی نسبی قیمت گوشت تازه و منجمد است به طوری هم اکنون قیمت گوشت منجمد حداقل ۱۶ هزار تومان، حداکثر ۱۸ هزار تومان است و با میانگین قیمت ۱۷هزار تومان به فروش می رسد.
 
با توجه به این آمار می توان گفت که واردات گوشت با این هدف صورت می گیرد که گوشت با قیمت ارزان تر به دست مصرف کنندگان برسد اما حال این سووال پیش می آید که با توجه به نزدیک بودن قیمت گوشت منجمد با تازه آیا مصرف این ماده غذایی برای مصرف کننده نهایی توجیه دارد؟

 


همچنین باید گفت بر خلاف قیمت سایر مواد پروتئینی که در ماه جاری که تقریبا در نوسان بوده اند، قیمت گوشت منجمد ثابت بوده است.


همان طور که گفته شد افزایش قیمت گوشت در ماه های گذشته سبب شده تا این ماده تقریبا از سبد خانوار حذف شود بنابراین در روزهای باقی مانده به ماه رمضان به نظر می رسد مسوولان باید راهکارهایی را برای پایین آوردن قیمت این ماده مهم غذایی در نظر بگیرند تا اقشار مختلف جامعه قادر به استفاده از آن باشند.