به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد- تحولات سیاسی داخلی با از بین بردن نگرانی ها نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی، امیدواری ها را برای تصمیم گیری های سازنده تا به آنجا پیش برد که اکنون همگان شاهد افزایش حضور سرمایه گذاران، حرکت یکپارچه نمادها در بورس تهران و افزایش بهبود شاخص های بازدهی هستند؛ به طوری که شاخص کل بورس توانست از ابتدای سال تا به امروز از بازدهی ۳۸ درصدی برخوردار شود. در میان رشد شتابدار بورس و حاشیه نشینی بازار های موازی، این روزها صحت سرمایه گذاری ها در گزارش های سه ماهه مناسب از سوی شرکت های بورسی نمود دارد.
جنب پل حافظ
بازدهی ۳۸ درصدی بازار؛ رشد ۴۸ درصدی خریداران
گروه بورس- همایون دارابی: رشد شتابدار بورس اوراق بهادار در هفته گذشته نیز همچنان ادامه داشت و به رغم عرضه های سنگین، این بازار توانست به بازدهی ۶۹/۶ درصدی دست یابد.
بر این اساس با ثبت رشد مزبور، بازدهی شاخص کل در سال جاری از مرز ۶/۳۸ درصد عبور کرده است که بازدهی فوق العاده ای به شمار می رود. با رشد بازار اینک نگاه ها به سوی مسوولان بازار و سازمان خصوصی سازی است که با توجه به حضور نقدینگی تازه در بازار اقدام به عرضه سهام جدید در بازار با هدف افزایش تنوع بازار و توزیع نقدینگی در بازار کنند؛ هر چند در شرایط کنونی، بازار شاهد حرکت یکپارچه نمادها است امری که سال گذشته با محدود بودن به یک یا دو صنعت نگرانی هایی را ایجاد کرده بود. در حال حاضر بیشتر کارشناسان با تاکید بر افزایش پی بر ای بازار به عنوان عامل رشد کنونی تاکید دارند، از دیدگاه کارشناسان، کاهش نگرانی ها نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و انتظار برای تصمیم گیری های سازنده، موجب افزایش امیدواری سرمایه گذاران و به تبع آن پی برای بازار شده است. در همین حال رشد بازار موجب افزایش حضور سرمایه گذاران در بازار شده است، به طوری که هفته گذشته شمار خریداران با رشد ۴/۴۸ درصدی به ۱۰۹هزار نفر رسید که رکورد جالبی به شمار می رود.
این در حالی است که در تحولات سیاسی معامله گران در انتظار موضع گیری رییس جمهوری منتخب در مورد مذاکرات هسته ای هستند، امری که تا کنون رییس جمهوری در دو سخنرانی خود اشاره مستقیمی به این مسائل نکرده است و انتظار می رود با تعیین تیم کابینه رییس جمهوری جدید این بحث نیز مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه خبرگزاری فارس به نقل از اینترفکس نوشت: سرگئی ریابکوف، معاون وزیرامور خارجه روسیه روز پنج شنبه نسبت به انجام نشدن دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و ۱+۵ ابراز نگرانی کرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که « تلاش های دیپلماتیک برای شکل دادن به دور جدیدی از مذاکرات پس از پیروزی فردی نسبتا میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، به نتیجه ای نرسیده است. »
ریابکوف افزود: « در حال حاضر توافقی درخصوص زمان و مکان مذاکرات آتی وجود ندارد و این مساله ما را نگران می کند. »
در آخرین دور مذاکرات ایران و شش کشور، طرف غربی روند مذاکرات را به علت نیاز به زمان، به منظور بررسی پیشنهاد ایران متوقف کرد، اما هنوز زمان مذاکرات جدیدی بین دو طرف مشخص نشده است.
در مسائل اقتصادی معامله گران شاهد ادامه مباحث در مورد نحوه تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی بودند که این امر با انتقاداتی در مورد احتساب نرخ ۲۵هزار ریالی برای کل ارز فروخته شده دولت در سال ۹۱ و اختصاص آن به تسویه بدهی دولت همراه شده است. در همین حال با این تصمیم عملا بهای ارز مرجع حذف شده تلقی خواهد شد که این مساله برای شرکت های دارویی و غذایی می تواند خبری مثبت تلقی شود. در همین حال در هفته گذشته آمار صادرات و واردات سه ماهه نخست امسال از سوی گمرک منتشر شد که براساس این آمار میزان صادرات متانول از ابتدای امسال به ۹۵۶هزار تن رسیده است که ۶۱درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. صادرات قیر، سیمان و الکیل بنزن نیز به ترتیب ۲۶درصد، ۳۲درصد و ۳۰۷درصد رشد را نشان می دهد. این در حالی است که صادرات اوره ۲۳درصد و صادرات بیشتر گازها با افت همراه شده است.
در تحولات اقتصادی جهانی بهای فلزات همچنان با نوسان همراه است؛ در آخرین قیمت های خارج از بورس لندن بهای مس به ۶هزار و ۸۴۸دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی به ترتیب یک هزار و ۷۴۸دلار، دو هزار و ۴۲دلار و یک هزار و ۸۲۴دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری کاملا مثبت بود که در آن بیشتر نمادها به ویژه نمادهایی که انتظار می رفت گزارش های سه ماهه مناسبی را منتشر کنند با رشد قیمتی همراه شدند. در میان گزارش های سه ماهه منتشر شده، فولاد خوزستان گزارش مناسبی را منتشر کرد که می تواند برای شرکت های سنگ آهنی مثبت باشد.
براساس این گزارش « فخوز» هر کیلو شمش بلوم را ۱۶۴۷ تومان به فروش رسانده است. از طرفی چون شرکت های سنگ آهنی نرخ گذاری محصولات خود در سال ۹۲ را بر اساس شمش ۱۲۶۰ تومانی انجام داده اند، به طور قطع با توجه به شمش ۱۶۴۷ تومانی در سه ماهه تعدیل خوبی خواهند داد. البته باید به قابلیت های دو شرکت سنگ آهنی در رشد تولید و فروش نیز اشاره کرد که این مورد در کنار افزایش نرخ فروش محصولات تعدیل مثبت حداقل ۲۰ درصدی را برای آنها در گزارش سه ماهه رقم خواهد زد.
در همین حال انتشار گزارش سه ماهه پاکسان شگفتی ساز شده است. پاکسان سود سال مالی ۹۲ خود را با تعدیل ۴۶۶ درصدی نسبت به آخرین پیش بینی خود با سرمایه ۱۳۵ میلیارد ریال، مبلغ ۴هزار و ۱۹۲ ریال به طور خالص اعلام کرد که عمده دلیل تعدیل مثبت مزبور را افزایش فروش نسبت به پیش بینی قبل به مبلغ ۳۸ میلیارد ریال به رغم کاهش مقدار فروش به دلیل افزایش قیمت فروش محصولات داخلی و تغییر در ترکیب محصولات فروش رفته و اصلاح تخفیفات فروش اعلام کرده است.
همچنین علت عمده کاهش قیمت تمام شده محصولات فروش رفته نسبت به پیش بینی قبل به مبلغ ۵۲۵ میلیارد ریال به دلیل کاهش مقدار فروش و کاهش نرخ ارز خرید های خارجی و باز بینی قیمت خرید های داخلی است. انتظار می رود بازگشایی نماد پاکسان بتواند تاثیر مثبتی را بر نماد توسعه صنایع بهشهر بگذارد به ویژه که « وبشهر» با تعدیل قریب الوقوع شرکت های روغنی نیز مواجه است.
در بازار روز چهارشنبه نگاه به سوی پالایشگاه ها با اقبال مواجه شد که در این اقبال گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده شرکت لاوان از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این گروه امروز، نماد پالایشگاه تبریز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف خواهد شد. در بازار روز چهارشنبه شایع شده بود مدیران پالایشگاه بندرعباس جلسه ای را با مدیران بورس برای بازگشایی نماد این شرکت برگزار کرده اند.
در بازار چهارشنبه معامله گران شاهد ادامه اقبال معامله گران به گروه واسطه گری مالی بودند، رشد بازار سرمایه موجب شده است ارزش خالص دارایی های شرکت های سرمایه گذاری با رشد قابل ملاحظه ای مواجه شود. در این گروه، توسعه صنعتی با توجه به سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه موفق شده در ۹ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۲ مبلغ ۳۸۱ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کند؛ شرکت در ۶ ماهه منتهی به ۳۰/۱۲/۹۱ مبلغ ۳۱۵ ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود. همچنین شرکت در ۹ ماهه سال قبل ۱۸۰ ریال سود اعلام کرده بود. علت تفاوت سود ۳۸۱ ریالی امسال با سال گذشته افزایش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها و همچنین افزایش قابل توجه سایر درآمدهای عملیاتی است. در این گروه سرمایه گذاری ملی ایران امروز مشمول ضوابط رفع گره های مالی است.
در گروه پتروشیمی ها بازار روز چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید بود که در این میان صف خرید زاگرس خودنمایی کرد. انتظار می رود سه شرکت زاگرس، خراسان و شازند گزارش های بهتری را نسبت به دیگر نمادهای این گروه اعلام کنند. در این گروه هلدینگ خلیج فارس با انتشار صورت های برخی از شرکت های زیر مجموعه، در انتظار برگزاری مجامع و انتشار گزارش های باقی شرکت های زیر مجموعه است. در همین حال انتظار می رود معامله بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج فارس در میانه هفته جاری قطعی شود؛ این بلوک بر خلاف شایعات منتشره به صورت مستقیم و بدون حضور سهامدار دیگری به صندوق بازنشستگی نفت رسیده است.
در همین حال هلدینگ خلیج فارس تلاشی را برای پذیرش شرکت های زیر مجموعه در بورس و فرابورس صورت داده است. همچنین پتروشیمی فناوران در آستانه برگزاری مجمع سالانه خود با احتمال تقسیم سود بیش از ۵هزار ریالی و احتمال تصمیم گیری برای افزایش سرمایه مواجه است. پتروشیمی آبادان نیز با برگزاری مجمع از یک هزار و ۴۹۳ریال سود محقق شده، یک هزار و ۴۰۰ریال را تقسیم کرد.
در گروه دارویی داروسازی اسوه در گزارشی به شفاف سازی وضعیت افزایش نرخ اخذ شده و همچنین رشد بهای تمام شده این شرکت به دلیل حذف ارز مرجع پرداخت. در این گروه بازار در انتظار گزارش های شفافی است که در آن مشخص شود آیا افزایش بهای مصوب برای داروها می تواندافزایش هزینه شرکت های دارویی ناشی از تحریم و حذف ارز مرجع را پوشش دهد یا خیر؟
در همین رابطه مدیرمالی شرکت لقمان دارو در گفت و گو با بورس نیوز گفت: نرخ فروش محصولات تولیدی شرکت های دارویی داروسازی لقمان طی سال جاری در حالی با رشد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی همراه شده که در مقابل بهای خرید مواد اولیه مصرفی نیز حدود دو تا سه برابر افزایش یافته است.
در گروه دارویی، جام دارو نیز در مجمع سالانه خود ۶۰۰ریال به ازای هر سهم، سود تقسیم کرده است.
در این گروه روز چهارشنبه نماد پارس دارو برای اعلام تعدیل متوقف شد.
در گروه غذایی نیز احتمال افزایش بهای شکر موجب افزایش اقبال به نمادهای این گروه شده است.
در گروه تجهیزات چهارشنبه نماد تراکتور سازی ایران پس از تقسیم سود ۱۸۰ریالی بازگشایی شد که با جهش بیش از ۲۰درصدی همراه شد.
در گروه فلزی، جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت لوله و ماشین سازی با تقسیم سود ۸۰ ریال مواجه شد. در این گروه فجر امیرکبیر سپاهان سهامداران خود را تنها با ۱۲ریال سود راهی خانه کرد.
در گروه مالی لیزینگ رایان سایپا با برگزاری مجمع سالانه خود اقدام به تقسیم سود ۲۵۰ریالی به ازای هرسهم کرده است.
در گروه سیمانی، شرکت سیمان داراب که برای سال ۹۲ خود سود ۶۵۳ ریالی را به ازای هر سهم اعلام کرده بود، با تعدیل مثبت ۲۶ درصدی همراه و سود جدید خود را در سطح ۸۲۰ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.
این شرکت علت تعدیل مثبت خود را افزایش نرخ سیمان اعلام کرده است. انتظار می رود این تعدیل تاثیر مثبتی بر شرکت های سرمایه گذاری به ویژه سپه، مالک ۱۹درصدی سهام سیمان داراب داشته باشد. در این گروه سیمان خزر هم با تعدیل مثبت ۶۴ درصدی در سود سال ۹۲ خود همراه شده است. به این ترتیب، سیمان خزر که برای سال ۹۲ خود سود ۴۵۸ ریالی را به ازای هر سهم اعلام کرده بود، با تعدیل مثبت ۶۴ درصدی، سود خود را تا سطح ۷۵۱ ریال به ازای هر سهم افزایش داده است. سیمان خزر بیش از ۱۱ میلیون یورو بدهی ارزی دارد که با نرخ مرجع تسعیر کرده و در صورت تسعیر ارز با نرخ های مبادلاتی شاهد کاهش قابل توجه سود این شرکت خواهیم بود. در این گروه سیمان اصفهان نیز درمجمع خود ۲هزار و ۹۰۰ریال سود نقدی پرداخت کرد. در گروه خودرویی وضعیت نامناسب نمادهای این گروه همچنان ادامه دارد. در این گروه نصیر ماشین با برگزاری مجمع خود تقسیم سود ۱۰۰ریالی را اعلام کرده است در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۸۸۸واحد رشد کرد و به ۵۲هزار و ۷۵۳واحد رسید. ارزش معاملات روز چهارشنبه نیز به ۲۹۰میلیارد تومان رسید که ۶۲/۵ درصد آن را معامله ۳/۷۶ میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۳۱نمادی که به روی تابلو رفتند نیز تنها ۱۲واحد با کاهش قیمت مواجه شدند و ۲۱۶نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه بدون تغییر قیمت بودند.