ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه با تشریح جزییات بازار امروز (۱۳ دی‌ماه) و پیش‌بینی بازار فردا (۱۴ دی‌ماه)  گفت: از روزهای گذشته همچنان فشار عرضه ادامه دارد؛ ازطرفی باتوجه به اینکه بسیاری از نمادها به کف قیمتی خود رسیدند، سرمایه_گذاران حقیقی نسبت به روند ریزشی این روزها نگران سرمایه خود هستند و در بخش فروش بازار آمدند.

بسیاری از نمادهای بزرگ بازار به سطوح بنیادی ارزنده، رسیدند و از لحاظ قیمتی هم به کف‌های قبلی بسیار نزدیک شده‌اند.

اگر بخواهیم به بازار نگاه منطقی داشته باشیم، شاخص_کل نباید به روند نزولی خود ادامه دهد و باید خیلی زود متعادل شود، اما علت ریزش بازار عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها بود که ترس را در بازار ایجاد کرده است. اما اگر حقوقی‌ها بیشتر از چیزی که فروختند را بخرند، اعتماد سخت به بازار برمی‌گردد و تا رفتار کنترل نشود شاهد این مسئله هستیم که بازار بالا می‌رود و بی‌مهابا افت می‌کند.

بنابراین بازار حال حاضر یک بازار حمایتی‌ است و قاعدتا باید از نگرانی کاسته شود؛ همچنین صفوف فروش نمادهای بزرگ هم چندین بار برداشته شده اما کسی که اصلاح و ریزش بازار را شروع کرده حقوقی ها هستند.

اگر صفوف فروش را هر روز بتوانند جمع‌آوری کنند، بازار در نقطه‌ای از فروش باید خالی شود، همچنین تا پایان ماه گزارش‌های ۹ ماهه را داریم که به نظر می‌رسد شرایط بهتر خواهد شد. مطمئنا در بازار فردا فشار فروش نباید مثل امروز باشد.

سرایت نگرانی به بازار


وی همچنین در رابطه با صحبت یکی از نماینده‌های مجلس درخصوص پایین آوردن قیمت فولاد و سیمان گفت:

اینکه یک نماینده از بین تعداد زیادی از نماینده‌ها چنین پیشنهادی را ارائه کرده، به معنای اجرای آن نیست، اما نکته اینجا است که رشد قیمت فولاد مرتبط با بازار_جهانی بوده، بنابراین احتمالا می‌تواند سطوح فعلی را تا حدودی حفظ کند؛ درنتیجه به مرور زمان وضعیت بهتر ‌می‌شود.
چیزی که امروز در بازار وجود دارد نگرانی‌ای است که به کل بازار سرایت کرده و خیلی بحث سودآور بودن یا نبودن مطرح نیست.