محمد رضا غزنوی از عرضه سهمیه اختصاصی ورق فولاد برای صنعت لوازم خانگی از ابتدای هفته جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به ابلاغ شیوه نامه جدید دولت در این زمینه، عرضه اختصاصی فولاد برای صنعت لوازم خانگی تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اثر این اقدام دولت در ماه‌های بعد و در اصل بعد از استفاده از ورق فولادی در محصولات جدید و ورود آن‌ها به بازار مشاهده خواهد شد، اظهار کرد: میزان استفاده از ورق سرد فولادی در محصولات مختلف لوازم خانگی متفاوت است و میزان اثرگذاری نیز بسته به همین موضوع است. برای مثال در پشت یخچال از ورق فولادی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر باید به این نکته توجه کرد که کالایی مثل یخچال، قطعات و مواد اولیه زیادی دارد که خیلی از آن‌ها از مصرف می‌کنند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به اینکه آیا کاهش نرخ ارز در ماه‌های اخیر بر قیمت لوازم خانگی تاثیر داشته، تصریح کرد: تولید کنندگان عموماً از ارز نیمایی استفاده می‌کنند که کاهش زیادی نداشته است.

به گفته وی در حال حاضر می‌توان گفت با عرضه اختصاصی فولاد به تولیدکنندگان لوازم خانگی، تولیدکنندگان به اندازه نیاز به فولاد در بورس دسترسی دارند و مجبور به تهیه آن از بازار آزاد نیستند. این در حالی است که پیش از این تولیدکنندگان موفق به تامین فولاد مورد نظر خود در بورس نمی‌شدند و مجبور به تهیه آن از بازار آزاد بودند.

نرخ ارز در بازار آزاد در مهر ماه امسال از ۳۲ هزار تومان گذشت، اما حالا در کانال ۲۵ هزار تومان است.

اخیرا مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی وعده داده بود که با عرضه اختصاصی ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور، قیمت لوازم خانگی در بازار کاهش می‌یابد.

تولیدکنندگان قبل از این عرضه اختصاصی مشکلاتی در زمینه تامین ارز، ورق فولادی و محصولات پتروشیمی داشتند، به‌طوری‌که ورق فولادی با قیمت ۱۲ هزار تومان در بورس به دست تولیدکننده نمی‌رسید و در بازار آزاد ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. طبق گفته تولیدکنندگان با وجود تولید بالای ورق فولاد، میزان عرضه ورق فولاد در بورس کفاف همه تولید کنندگان را نمی‌داد و بسیاری از تولیدکنندگان ورق فولاد سرد که ورق گرم را از فولاد مبارکه می‌گرفتند، محصولاتشان را در بورس عرضه نمی‌کردند؛ بنابراین تولیدکنندگان اعلام کرده بودند که انتظار دارند ورق‌های با کیفیت به صنایعی مثل خودرو و لوازم خانگی داده شود و بخش‌هایی مثل بشکه‌سازان از این ورق‌ها استفاده نکنند.

روز گذشته هم عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در باره کاهش قیمت در پی عرضه اختصاصی فولاد به تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته بود که قیمت لوازم خانگی به قیمت مواد اولیه بستگی دارد، بنابراین می‌توان گفت الزاما کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد، اما بر بازار بی اثر نیست. به عبارت دیگر تامین مستمر ورق فولاد برای تولیدکنندگان منجر به کاهش التهاب و احتمالا کاهش قیمت در دراز مدت خواهد شد.