جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور و معاون وزیر نیرو در ادامه در جمع خبرنگاران در خصوص تفکیک کنتور‌های آب مشترکان گفت: ما در برخی از ساخت و ساز‌های قدیمی در تهران کنتور مجزا نداریم، البته سیاست وزارت نیرو تفکیک این کنتور‌ها است تا رعایت عدالت و انصاف در این خصوص انجام شود.

او افزود: در طرح رایگان آب، مشترکان طرف حساب ما هستند و به بعد خانوار توجه نداریم، در تهران واحد شماری شده و حجم کل را برای اجرای عدالت کنتور داریم.

جانباز در خصوص تجهیزات کاهنده مصرف آب در برخی از نقاط کشور که آب گران محاسبه می‌شود، بیان کرد: تجهیزات کاهنده هزینه‌های مصرف آب را کاهش داده و در طول کمتر از ۲ سال هزینه‌های خود را با کاهش آب بها پوشش می‌دهد.

او اضافه کرد: این میزان صرفه جویی در هزینه‌های آب در شرایطی است که تعرفه‌های آب شرب در کشور بسیار پایین است و اگر قیمت آب اصلاح شود، به کارگیری این تجهیزات به صرفه‌تر نیز خواهد شد.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: در این طرح پیش‌بینی شده حدود ۱۵ درصد از مشترکان بالغ بر حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ مشترک که مصرف ماهانه آن‌ها تا یک سوم الگوی مصرف است مشمول معافیت از پرداخت آب بها شوند.

جانباز تصریح کرد: ما از ۷۰ درصد آب شربی که تهیه و برای مصرف ارائه می‌دهیم ۴۰ درصد فقط مصرف می‌شوند، ما نباید با بارندگی‌های شدید فکر کنیم کشور پر آبی هستیم، و باید صرفه‌جویی در مصرف آب را یک تکلیف بدانیم و در مصرف آب به خصوص با توجه به اینکه تغییر اقلیم داریم صرفه جویی کنیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: سیاست وزارت نیرو تشویق مشترکان به کاهش مصرف است، این طرح در داخل وزارت نیرو حدود ۶ ماه است که در حال بررسی است.

جانباز گفت: از سال ۹۵ در طرح‌های پلکانی به نوعی این طرح دیده شده است.

او بیان کرد: در حال حاضر برای بیشتر از ۸۵ درصد مشترکان قبض ارسال نمی‌شود و قرار است تا پایان امسال هم مابقی قبوض حذف شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه در خصوص دستکاری کنتور آب گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه قیمت آب در کشور کم است بنابراین دستکاری کنتور آب  در کشور کم است، ولی دستکاری کنتور آب جز جرائم است و برخورد می‌شود.

جانباز در پایان تصریح کرد: حدود ۱۲.۶ درصد هدر رفت آب داریم که باید در این زمینه اقدام مهمی انجام شود.